Roco Szergej
magyarosan
A múlt
év minden előbbinél szebben zárult a vasútmodellezőnek, ha magyar. Kora
őszön begördült a terepasztalok rég várt, már-már kultikus tárgya, az ó-festésű
Epoche IV. M61 014 NoHAB, majd karácsonyra bedübörgött az Epoche V. M62
230 Szergej is. Lőn nagy csodálkozás, egyesek megtépék ruháikat, ugyanis
„messiásnak" M62 265-öt várták, és nem volt kellemes a kijózanodás. A modellezésben
sincs másként, mint egyebütt, ha egyszer valamit felkapnak, nem szabadulunk
tőle a csömör előtt!
Nem a gyártó
figyelmetlensége, vagy tervezői szadizmus fosztotta meg a modellezőt az
egyébként elég tarka múltú géptől. Anno - az „átkosban" előfutó volt a
drága - ami ugye nem a legbékésebb tevékenység. A modellgyártók hirdetik,
hogy pacifisták, s nem készítenek véres megtörtént, vagy megtörténhetett
volna eseményekhez köthető vasúti járműveket. Így maradt le az egykori
kormányzati vonat biztonsági előfutója a magyar modellvasút történelemről.
A mellőzés
oka tervezői szempontból sokkal gyakorlatiasabb. Az előkészületek lezárásakor
- 2004 nyarán - az eredeti 265 pontszerű javítások százait viselte, s úgy
nézett ki, mint egy peches diák a nyári szünidei bárányhimlővel. Az elhatározás
végleges és visszavonhatatlan volt, vagy autentikusan, vagy sehogy. Igaz
a
modellezői igényeket kielégíteni
úgy sem lehet maradéktalanul, de legalább megkíséreltük. Nos, 265-nek sötét
alumínium a gombája. Mivel külön és színében fröccsenthető alkatrész, még
belefér. Igen, de a homlokoldali MÁV jelzet sötétkék, és a gépen ott díszeleg
a gyártó eredeti (hál Isten le nem lopott) táblája, ami háromlépéses tampon.
Ez nagy szériánál érzékelhető plusz költség. Maradtunk tehát a 230-nál.
A mozdony majdnem csillogott villogott, csak a végek jelzésére szolgáló
A és B betűkből hiányzott három. Ha autentikus, hát legyen, erről álmodik
a modellező; lehagytuk, ami hiányzott. Lett is itt-ott hörgés belőle, úgy
látszik, olykor mégsem oly magkapó a valóság hű tükrözése. A nagy öregek
mosolyogva gratuláltak,ami gyógyír, vérző keblünkre. A homlok MÁV logója
fehér, így készülhetett a pályaszám ugyancsak RAL fehér tamponjával egy
nyomásra. A legösszetettebb feladat a két óriás köténylemezt is megszégyenítő
pályakotró fehér kerete volt. Sokkal jobban sikerült, mint a MÁV NoHAB
széles oldalcsíkjának összeillesztése. Igaz a vékony vonal könnyebb, meg
a fehér jobban összemos, mint a pregnánsabb tojáshéj szín. A nyáron - a
felvételek készítése 2004.07.06 - az összes kisebb szellőző rács fekete
volt, aminek örültünk, mert a túl nagy és teljesen egységes vérnarancs
szekrény főleg modellben nem szép, mi több unalmas látvány. Azóta többen
kifogásolták, hogy tévedtünk, de sebaj, néhány felvétel erejéig itt a fekete
bizonyíték. Mivel a fejszerszámot és a nagy hűtőrácsot a más vasúttársaságoktól
eltérő függőleges-vízszintes iránycsere miatt újból kellett készíteni,
különös gonddal ügyeltünk a részletekre. A homlokrostély a MÁV-nál széles,
máshol négyzet alakú. Vasúttársaságunknál a 265 rostélya színében RAL fekete.
S ami nem sikerült? A legfeltűnőbb, és nagyon zavaró, a szögletes ütközők
szélesvásznú xinemascop Hollywood jellege. Hiszik, nem hiszik, a magyar
eredetit tükröző nincs a gyári palettán. Hasonló igen, de egyik sem megfelelő.
Nehezíti a helyzetet, hogy az eredeti mozdony A végén a bal ütköző 15 cm-el
szélesebb, a másik három a szokásos. A nagy igyekezetből a ló másik oldalán
lehuppanás lett. Ajánlatunk csak; az A oldali bal ütközőt a fehér festett
keret szélességében két oldalt csiszolják le, a többit - oldalanként -
két festett vonásnyival. Ezek után a hiányzó függőleges fehér keretvonal
vékony ecsettel, vagy lakk-stifttel pótolható. Fuggerth szögletes ütközőit
ellenjavalljuk, mert a csere úgy sokkal több munka, az ütközőlap és a szár
vastagsága sem megfelelő.
Az első szállításról
számítógépes szerelési tervbe csúszott hiba miatt lemaradt a tető kerek
hangtompító gombája. Az újabb szállítmány hiánytalan, a régihez a kereskedők
kapnak pótalkatrészt. Az eredetit a nyáron gumikötéllel rögzítették, nehogy
repülő csészealjként önállósítsa magát! Leképezésétől eltekintettünk, a
modellhűségnek is van határa!
A neten bőséges,
csak a jólértesültek számítógépes billentyűzetéből származó fitymálás özön
szólt a modell torz voltáról. Megnyugtatásul közöljük, hogy a modell eredeti
gyári rajzok alapján készült, és már az új üzem berendezéseivel, melyek
ez idő szerint a világon a legkorszerűbbek. Az ellenőrzés folyamatos, amit
fölöslegesen de kénytelenek vagyunk leírni, mert néhol még mindig azt hiszik,
e nélkül ma bárhol a világon modell születhet. Roco nem azért épített új
üzemet, hogy torzókat készítsen. Furcsa az is, hogy az eddig kapható és
átkozott régi, ívben a mozdonytól külön kanyarodó forgóvázú és kotrójú
modell hirtelen „megjavult", mi több szép lett. A régebbi darabokat több
évtized alatt megszokhattuk, így a most elkészült magasabbnak tűnik, pedig
így hibátlan.
A valóságtól az egyetlen
komoly eltérés, hogy a modell mozdony kürtjei az eredeti gyári állapotot
idézik. A MÁV-nál a szovjet eredetit már rég kicserélték a szabványos vezető
állások felett elhelyezett kürtökre. A régi fáradt hangon sípolgatott,
mint egy dunai propeller, s az első mozdonyok érkezésekor vasutast és érdeklődőt
egyaránt megnevettetett. A modellre szereltek mérete és kürtátmérője megfelel
a magyarnak, és a tölcsérek külső végén rögzített. A mozdonyvezető felett
elhelyezett rövidebb kürt Fuggerth M41-hez mellékelt anyagban található.
A kürtök elé mindkét végen védőrostélyt szereltek. Fuggerth V43-ból tehetünk
szert a késantennára is (A vég, jobb harmad). A modellhez a szokásos kiegészítő
csomagot mellékelik, amivel nem sok dolog akad. A gyártás során sikerült
a technológiai fegyelmet betartatni, s az A végen a vonókészülék, valamint
a csatlakozó vezetékek díszelegnek. A csomagban két kivágott kotrót találunk,
de a teliből egyet sem, ami hiba, mert az egyikből így három, a másikból
- de legalább felszerelve - csak egy van. Aki „valódi' látványra törekszik,
futhat egy kört a teli kotróért. A mozdony oldallemezének 3 x 3 beosztású
bordázata miatt a féksúlytábla nem tamponozható, ezt külön kereten mellékelik.
A lemezke hátulján a két ragasztó borda közepét a mozdony oldalfalának
bordázata szélessége szerint vágjuk ki, és csak azután ragasszuk a modellre.
E művelet elhagyásával a tábla csúnyán távol kerül az oldalfaltól, és könnyen
lesodorható. Mérete adja, biztosan elveszik, rendelhetjük a következőt
Halleinből, ami több hónapig tartó macera. Az ajtók valamennyi fogója és
kilincse a valóságnak megfelelően a MÁV előírások szerint sáfránysárgára
tamponozott. A gutaütést azonban itt sem kerülhetjük el. Valamennyi függőleges
kapaszkodó fém, ami dicséretes, hiszen valósághű benyomást kelt, de elfelejtették
sáfránysárgára festeni. Szerencsénkre a hiányosság könnyen korrigálható.
Az ablaktörlők sajnos a szélvédővel öntöttek, pár centiméterről már nem
láthatók, mert azokat nem tamponozták. Így nincs mód a MÁV - törlők középen
- megoldásra. Ha törekszünk az eredeti megoldásra, más szélvédőt kell találnunk,
vagy építenünk, hiszen a gyári megtartásával, végenként már négy ablaktörlőnk
lenne. A nagy mozdony két oldalán, a középső ablakon ott díszeleg Fc. Ferencváros
felirat. Ennek tamponozását a gyártónál nem sikerül elérni. Kár, mert a
kis méret miatt mindenképpen a gyári technológia szükséges. Némi vigasz
a tudat, hogy már harminc centiről sem látszana.
A modell
szerkezete megegyezik az eddig gyártott DR és CSD Szergejekkel. A motor
a szokásos ötpólusú. A főkeret a többi konstrukciónál megszokott. Súlyozása
kiegyenlített, pazar futást eredményez. Mindkét forgóváz szélső tengelye
tapadó gyűrűs. Ebből logikailag következik, hogy mind a hat tengely hajtott.
54 Es kocsival nyúztuk, bírta! A digitális dekódernek elég a hely, van
hol melegednie, a kasztni deformálódásától nem kell tartanunk. Summa: a
felsorolt fenntartások és hibák javításával az eddigi modellek közül a
Roco felel meg a valósnak a legjobban. Kiadták hangos változatát is. Mindkettőt
nyugodtan ajánljuk.
V&M
Vissza
a modellezés oldalra
Vissza
a főoldalra