Ami az újságból kimaradt
Bemutatjuk
a Märklin mozdonyok átépítését.
A BR 120 amit átkábeleztünk már Delta (amolyan
digitális elõszoba féle) volt, de az analóg
modellek felszerelése még egyszerûbb, hiszen a régebbi
panelt nem kell kidobnunk. Az átépítés elsõ
képein a motorcserét látják. A hárompólusú
helyett (a finom vezérelhetõség miatt) ötpólusút
szerelünk a gépbe. Ez mintegy 10 perc - az
elégedettség
érzetének kiélvezésével együtt.
A második menet, már kissé komolyabb. Nem illik a
vezetékeket elkeverni, mert sokba kerülhet! A leírás
a 60901 számú készletre vonatkozik.
Minden Märklin dekóder a következõk szerint mûködik:
piros
üzemáram bevezetés
barna
üzemáram ki/földvezeték
szürke
világítás elõl
sárga
világítás hátul
kék
motorvezeték
zöld
motorvezeték
fekete
motor visszatáplálás
narancs
funkciók visszavezetés
barna/piros
funkció 1 vezeték
barna/zöld
funkció 2
barna/sárga
funkció 3
barna/fehér
funkció 4
fehér
DELTA funkció vezeték
viola
elektronika föld
A narancs és viola kábelek a késõbbi hangdekóder bekötésére szolgálnak. A Märklin ilyet még nem épít és nem is ajánl. Ki-ki saját szakállára kisérletezhet.
motokimenõ:
max. 800 mA
funkciók:
max. 200 mA /funkció
három
kimenet együtt: max. 400mA
a
teljes panel: max. 1,1 A
!!! A barna és narancs kábelt SOHA sem szabad egyszerre visszavezetésre használni. Mivel a Märklin mozdonyok gyakran fémbõl vannak, füstgenerátor esetén a vezetés megoldott, és az elõbbi hiba - ha elkövetjük - bajokat okoz. Telex-Kupplung (távkapcsoló berendezés- tolatómozdonyokhoz) esetén a narancs kábel viasszavezetésre ajánlott. A telex azonban semmilyen módon ne legyen a mozdony szekrénnyel összekötve! Az f1 mindíg kapcsolt állapotban van, ezért kupplungot vagy sípot (hanggenerátor) SOHA ne kapcsoljunk rá. A Märklin az f1-re a füstgenerátort ajánlja. Barna kábel bekötése esetén nem fésült hullámot kapunk, narancs kábel egyenáramot ad. Az elsõ esetben a világítás villog, a narancs kábel esetén szép egyenletes.