A magyar modellvasút
„mozgalmas” élete nem mentes a hiób hírektõl.
A jóindulatú (legyünk naívak) pletyka többet
árt, mint használ. Senki sem tudja hányadán
állunk. Most induló sorozatunkban „csak tiszta forrásból”
(Bartók) kapott értesülésekkel, és személyes
beszélgetéssel igyekszünk bemutatni a magyar kisszériás
modellezõket, akik hivatásuk mellett ûzik e szép
de kínzóan nehéz „Szakmát”.
A nyári uborkaszezon
idején – mikor mindenki nyaral- a lapunknak ismerõs Börcs
Lászlót találtuk, aki kötélnek állt,
és türelemmel viselte kutakodásunk.
V&M: Mint MÁV dolgozó, kétségtelen, hogy mozdonyfüstje csapott. Nem elég a szolgálat? Az ágy felett álmát õrzi külön e célra épített vitrinben a MÁV vontató és vontatott jármûveinek – jórészt saját „gyártású” – sokasága. A szokványos, miért és hogyan kezdte unalommal vágjunk bele!. A sor teljes a másik unalomig ismert kérdéssel párosítva; mit szól mindehhez az asszony?
Börcs: Õ a titkárnõ és könyvelõ - nem mondom, hogy élvezi - de támogatja, amit mûvelek. Kölyök koromban volt TT vasutam, aztán jött a LEGO mánia, s véletlenül egy Schicht MÁV gyorsvonati kocsi, amit vitrinben õriztünk. Iskola után MÁV és segédtiszti tanfolyam. Már szolgáltam, mikor Fuggerth kijött a métellyel, az M 41 Csörgõ HO modelljével. A vonatot futtattva feltûnt, a Schicht kocsin rosszul, tükörben van a nemdohányzó felirat. Becsületes szögecs számláló ezt el nem szenvedheti. Megoldást keresve kísérletezni kezdtem a MÁV emblémával. Festegettem, ma már megmosolyogtató technikával. Elõször matricákat alkalmaztunk, de minden betûrõl-betûre, kínszenvedés. A szegedi modellboltos, Molnár Miklós nevét hallva elzarándokoltunk a halászlé városába. A boltot egy garázsban találtuk. Miklósból ömlött az ötlet, s mi hallgattunk tanácsára. Hobby szinten kész modelleket átépítettünk, festettünk, amit a garázs átvett. Miklósnak köszönhetõn elindultam a „lejtõn”.
V&M: A 129 lapos profi - matrica sorozat – már kétszer szerepelt lapunk hasábjain. Hány év kellett a kollekció létrehozásához?
Börcs: Matricáinkból valamennyi magyar kocsi feliratozását, pályaszámát elkészítheti. A nálunk gyakran megforduló idegen vasúti kocsikhoz is készítünk íveket. A fejlesztéshez hat év kellett.
V&M: Az utóbbi idõben több modelljével találkoztunk. Ezek csak szenvedélybõl vagy valamilyen rendszerrel készülnek?
Börcs: Nincs gyomrom a tilosban járáshoz, így kiváltottam az „ipart”. Régi vágyam, hogy az átfestésnél többet produkáljak. Mi magyar vasútmodellezõk évrõl-évre többet kapunk a külföldi modellgyáraktól, de ezek mind átfestések. A gördülõ állomány java – a legnagyobb számban futók, és legkedveltebbek – soha nem kerülnének a gyûjtõkhöz, mert a fröccsöntõ szerszámok horribilis összegbe kerülnek. Mûgyanta technológiával dolgozunk. A fejedelmi többes egyszemélyes „cégemet” jelenti. Néhány barátom részt vesz a komoly játékban. Ki-ki szabadidõtõl, energiától függõen.
V&M: Lapunk röviden ismertette a lábon elkelt nagyszériás – húsz darab(!) – fûtõkocsit. Úgy tudjuk lesz folytatás.
Börcs: Öt évre átgondolt terv szerint dolgozom. Most a 2001. évi katalógus szerint öt darab a hatvani V 43 1299 („Patkány”) és fûtõ kocsit követõen, a Pápai Húskombinát hirdetését hordozó négytengelyes bisztró kocsi készült. Dolgozom a Budapest-Hatvan vonaton közlekedõ fõjavított Bhv kocsi prototípusán (50 55 20-05 550-8). Késõbb követi az 551, 554, 559 sor. Ezek a Szolnoki Jármûjavítóban készült kocsik. Jellegzetességük az ajtó melletti sarkos kiképzés. Késõbb Dunakeszi hasonló jármûvei következnek, íves kocsivéggel. A széria öt-öt darab. Fejlesztés alatt a MÁV komfort kocsija. A sorban a gyõri baleseti segélynyújtó kocsi következik. A teherkocsik között elsõ a poprádi EAS, majd a Fal kocsi hagyományos és a miskolci Tiszavasban átépített Fals (Y25 forgóváz) következik, 10-10 darabbal.
V&M: Ez a 2001. év, aztán?
Börcs: Ez legyen meglepetés!
Biztosan magyar kocsikkal folytatjuk.
Börcs László modelleirõl (fûtõkocsi, V43 1299 és a fõjavitott Bhv kocsik) képeket a weblap képtárában találhatnak!