BR17 - Porosz
parádésló a modellpályán
(kattints a képre
a nagyobb mérethez!)
A modellezõ
jó tudja, ha Maerklin akkor váltó, ha Trix akkor ugyanaz,
de egyenáram. Magyarországon a háború után
az egyenáram lett uralkodó,az NDK egyenáramú
vasutat gyártott. "Bezzeg a régi szép idõk"...a
Maerklin fogalomként egyenlõ volt a villanyvasúttal
és a fiú karácsonnyal. Az elbeszélések
szerint inkább csak az apákéval: "Nézd csak,
fiam, így kell összerakni!" És a fiú nézhette...
A gyártótól
kérésünkre az egyenáramú változatot
kaptuk. Nézzük, mit tartunk a kezünkben. A Porosz Királyi
Vasútigazgatás már a századfordulón
felismerte, hogy a két hajtott tengellyel épített
gyorsvonati mozdonyai a hosszú 4 tengelyes kocsikból álló
szerelvényeket nehezen továbbítják. Gyakran
szükség volt az elõfogatra. A berlini Schwarzkopf Mozdonygyár
igazgatója Eugen Brückmann a 2'C három hajtott tengely
elõtte forgóváz elrendezés mellett döntött.
Tengelynyomás 17t, a hajtott kerekek átmérõje
1980mm, engedélyezett sebesség 110Km/h.
A tesztre küldött
teljesen fémépítésû gép a 17 007
az egykori Breslau, azaz a dél-lengyel város Wroclaw nevét
viseli. A hátsó (a valódinál az elsõ)
tengely hajtott, az erõátvitel a többi tengelyre a rudakkal
történik. Modellünk a húszas évekbeli Wagner
füstterelõvel szerelt. Digitális vezérlésre
elõkészítve. Indítása, lassúmenete,
egyenletes futása még egyszerû transzformátorral
is pazar. Vonóerejét nem próbáltuk ki, miért
mérjük azt az adhéziót amelyre még nagy
mûszaki modellpályán sem lesz szükség?
A dugattyúrúd borítást mellékelik, csak
extrém nagy ívû pályán (R=1110 mm) vagy
vitrinmodelleknél alkalmazható. (A mûködésben
nincs szerepe, a pályán, több méterrõl
úgysem látható.) A modell drága, százezer
forint körüli. Nem gyõzzük hangsúlyozni, hogy
a modellezésben is érvényes a zsinórmérték:
a kevesebb a több. A több száz darabos modellgyûjteményeknek
a birtoklási vágy kielégítésén
kívül nincs sok értelme. Ez a német gép
stílusában hasonlít a magyar és osztrák
mozdonyokra, nem kizárt. hogy a második világháborúban
megfordult nálunk.
(kattints a képre
a nagyobb mérethez!)
Vissza
az elõzõ oldalra