BR17 - Porosz parádésló a modellpályán



(kattints a képre a nagyobb mérethez!)


A  modellezõ jó tudja, ha Maerklin akkor váltó, ha Trix akkor ugyanaz, de egyenáram. Magyarországon a háború után az egyenáram lett uralkodó,az NDK egyenáramú vasutat gyártott. "Bezzeg a régi szép idõk"...a Maerklin fogalomként egyenlõ volt a villanyvasúttal és a fiú karácsonnyal. Az elbeszélések szerint inkább csak az apákéval: "Nézd csak, fiam, így kell összerakni!" És a fiú nézhette...

A gyártótól kérésünkre az egyenáramú változatot kaptuk. Nézzük, mit tartunk a kezünkben. A Porosz Királyi Vasútigazgatás már a századfordulón felismerte, hogy a két hajtott tengellyel épített gyorsvonati mozdonyai a hosszú 4 tengelyes kocsikból álló szerelvényeket nehezen továbbítják. Gyakran szükség volt az elõfogatra. A berlini Schwarzkopf Mozdonygyár igazgatója Eugen Brückmann a 2'C három hajtott tengely elõtte forgóváz elrendezés mellett döntött. Tengelynyomás 17t, a hajtott kerekek átmérõje 1980mm, engedélyezett sebesség 110Km/h.

 
A tesztre küldött teljesen fémépítésû gép a 17 007 az egykori Breslau, azaz a dél-lengyel város Wroclaw nevét viseli. A hátsó (a valódinál az elsõ) tengely hajtott, az erõátvitel a többi tengelyre a rudakkal történik. Modellünk a húszas évekbeli Wagner füstterelõvel szerelt. Digitális vezérlésre elõkészítve. Indítása, lassúmenete, egyenletes futása még egyszerû transzformátorral is pazar. Vonóerejét nem próbáltuk ki, miért mérjük azt az adhéziót amelyre még nagy mûszaki modellpályán sem lesz szükség? A dugattyúrúd borítást mellékelik, csak extrém nagy ívû pályán (R=1110 mm) vagy vitrinmodelleknél alkalmazható. (A mûködésben nincs szerepe, a pályán, több méterrõl úgysem látható.) A modell drága, százezer forint körüli. Nem gyõzzük hangsúlyozni, hogy a modellezésben is érvényes a zsinórmérték: a kevesebb a több. A több száz darabos modellgyûjteményeknek a birtoklási vágy kielégítésén kívül nincs sok értelme. Ez a német gép stílusában hasonlít a magyar és osztrák mozdonyokra, nem kizárt. hogy a második világháborúban megfordult nálunk.

(kattints a képre a nagyobb mérethez!)


Vissza az elõzõ oldalra