DESIRO A'LA
SONNEBERG
A PIKO lassan
- úgy tûnik - a motorkocsik szinte egyeduralkodó képviselõjévé
válik, mert épphogy kiadta a Siemens motorkocsi pár
H0 méretarányú változatát, a 2004-es
katalógusban máris közreadták szörnyecskét,
a pisze orrú BR 641 egyrészes jármûvet.
A Desiro
mifelénk is népszerû. A modell (katalógus
száma: 52010) karácsonyi megjelenését nagy
ováció fogadta. Egy német lap „lekörözve"
a többieket „tesztet" készített, becsülettel leírva
a tapasztaltakat. Sikerült összehordani hetet-havat, ugyanis
a próba tárgya Handmuster (kézzel készített
mintapéldány) volt. A rohanás haszna, hogy a
modellrõl a nagy példányszámban még
a megjelenés elõtt beszéltek. Elszomorító,
hogy a rivaldafény már rangos lapnak is fontosabb,
mint a teszt adatainak autentikussága. A gyártó közben
néhány, nem is lényegtelen mechanikai és
modell részegységet megváltoztatott. A V&M nyúzásra
a gyártó által véletlenszerûen kiválasztott
modellt kapott. Elsõ látásra tökéletes
darab. A szerkesztõségben megforduló, modell gyûjtõ
szakértõk sokszor megneveztek akármilyen gyártót,
sebtiben hozzátéve, disznóság, hogy õket
nem értesítették. PIKO-ra kevesen gondoltak.
Kísért a múlt, nem kísérik figyelemmel
Sonneberg munkáit, pedig ideje újra tanulni a leckét.
Ez a PIKO kétségtelenül már nem az a PIKO!
Elsõ felütésnek nem kis elismerés, hiszen a modellt
a kedvenc gyártókkal keverték. Ez sonnebergi termékkel
nem elõször fordult elõ. Modelljeik a magyar piacon
mégis szerény mértékben hódítanak.
A Desiro már a harmadik motorkocsi. PIKO színekben elõször
a Blauer Blitz (Kék Villám), majd a kifogástalan BR
612 jelent meg.
A modell
Desiro teljesen másodosztályú, mivel mintául
egy Bamberg környékén szolgálót
választottak. Belsõ elrendezése mégis
megfelel a MÁV változatnak, mivel a több száz
darabos szériától eltérni csak komoly
felárral lehet. Így az elsõ osztályú
de másodosztályú tarifáért igénybe
vehetõ - üléssorok és a közöttük
elhelyezett ruhafogas sem az eredetibõl, sem a modellbõl
nem hiányzik. A hozzánk betévedõk szinte kivétel
nélkül - ki tudja miért - kényszert éreztek
a központi kapcsolók fel-le rángatására.
A befogó függõleges, a kapcsolófej szár
vízszintes, mely tökéletesen összeillik mindaddig,
míg a befogót ki nem tágítják. Ha szóltunk,
hogy a modellt tönkreteszik, megsértõdtek, és
csak újabb rántás után tették
le. Magyar kultúra, merre bolyongsz Európában?
Más tulajtól, és kereskedõktõl
hasonló tapasztalatokról értesültünk. Szerencsére,
az alkatrész könnyen cserélhetõ. Ez szükséges,
ha a valós üzemet leképezve két motorkocsi
párral üzemelünk. A vonatok könnyen összekapcsolhatók
a mellékelt, kellõ hosszúságú
rúddal. Két vonatot 386 mm sugarú körön
futtattunk, problémamentesen. A gyártó 357 mm-t
ír, nem próbáltuk. Fogatolt üzemet csak
digitál üzemben és jól összehangolt
vezérlésû vonatokkal ajánlunk. Analóg
üzemben a két motor könnyen tönkremehet. Próbálkoztunk
egy motorral is, a másikat kiemelve. Sík pályán
még megjárja, de emelkedõn... A kocsi kötött
középcsuklós egység. Szétszedni nem lehet.
Szállítása a lehetetlenül hosszú doboz
miatt kellemetlen. Elõny, hogy a modell szétkapcsolható
illesztés híján egyel kevesebb hibaforrást
tartalmaz. A középsõ Jacobs forgóváz szép
látvány, de elsõ kicsomagolás után a
modellt A3 nagyságú fehér lap fölött rázzuk
meg, mint Krisztus a vargát, mert a hajtott forgóvázakról
és középen is a külön felpattintott
kígyózás gátlók, keret elemek könnyen
lepotyognak! Pótlólagos beszerzésük nehézkes
és drága. A legjobb megoldás, ha ragasztva végleg
rögzítjük. A jármûszekrény kézzel
kissé feszítve könynyen leemelhetõ. Visszafelé
elõször ajkunkat alaposan szorítsuk össze,
nehogy átok szaladjon ki rajta, ugyanis a ház sehogy sem
akarja eredeti állapotát felvenni. Semmiképpen
ne erõszakoljuk, mert ugyan rugalmas, de a fal vékony
és a nagy ablakfelületek könnyen kiugrálnak.
Óvatossággal sok kényszerû bajnak elejét
vehetjük. Ki szeret kínlódni, könnyen célhoz
ér! A vezetõállás üvegfelülete kristály
tisztaságú, a keretként szolgáló tömítõ
masszát festék tamponnal imitálták. A
felületre jól tapad, nehezen oldható. Ha más
célállomás feliratát akarjuk elhelyezni, a
szélvédõ könnyen kipattintható. A modellt
nem kell szétszedni! A
szélvédõre a mellékelt kiegészítõ
csomagból felpattinthatjuk az ablaktörlõt. A modell
szabadon guruló forgóvázas végén a vezetõállásban
a motorkocsi vezetõ trónol. Ha õszi, vagy téli
terepasztalunk van, illik megfelelõ ruházatura cserélni,
mert feltûrt ingujjal télvíz idején a jó
fûtés ellenére sem vezetnek. A vezetõ
állás felett elhelyezett távolsági fényszózó
tömör prizma. Fényét valóban a pályára
veti. Kár, hogy digitális üzemmódban külön
nem kapcsolható. A ledek analóg üzemben már
2 voltnál egyenletesen szórják fényüket.
A belsõ világítás két elektronikusan
kapcsolt tetõpanelje neonnak megfelelõ fényt
emittál. Az áramvezetés kifogástalan, a belsõ
világítás átszelési kitérõkön
sem vibrál. A feltûnõen nagy ablakfelületek
miatt a teljesen üres utastér, nyomasztó. Betelepítettük
ülû figurákkal. A padlózat - mivel az elektronika
platinát és dekóder csatlakozót alatta
helyezték el - fél távolságra esik az
ülõ felülettõl. A figurák lábait
rövidítettük. A látvány, már 20-30
cm-rõl sem zavaró. Aki tökéletesre vágyik,
a kalaptartókba tehet kisebb csomagot, kézipoggyászt.
A modell futása egyenletes, pedig kardánnal és csigatengellyel
csak az egyik végén hajtott. A Jakobs- és a
másik vég forgóváza szabadon futó.
Ebbõl következõn a két kocsirész súlya
között 118 gramm az eltérés. Amitõl
tartottunk bekövetkezett, nagyobb kitérõcsoporton
tolt üzemben áthaladva, a könnyû vég
siklik. Az utastér alá helyezett vékony fémlappal
nehezítettük. A hiba megszûnt. A motor ötpólusú,
lendkerekes. Cseréje könnyû, de szinte kizárt,
hogy valaha szükség lesz rá. A hajtott forgóváz
tengelyeken csak egy-egy átellenes kerék tapadógyûrûs,
így az áramfelvétel is biztosított, de csak
két kerék szedhet folyamatosan áramot az elektronikába.
A vonatvégek valamennyi világító eleme
panelre szerelt, s a padló alatt elrejtett vezetékeken
keresztül kapja az áramot. A digitális dekóder
behelyezéséhez a modellt nem kell megbontani, mert
a mellékhelység imitáció alatt a fenék
leemelhet?, s a dekódernek kialakított üreg PIKO
függõlegesen behelyezett multi protokolljának elég.
A mifelénk elterjedt salzburgi 10 745, méretei miatt,
már bajosan fér el - de némi kínlódással
- beszuszakolható. A vezetékek helyigénye túl
nagy, és a csatlakozó saruba bekötésük
is jobb lenne más szögbõl. Kérdés,
mennyi idõ alatt fõ meg, aminek eredménye a
dekóder halála, vagy a modell deformációja.
Szerencsére a motorkocsik a terepen rövid távon, és
elég nagy végállomási pihenõvel közlekednek.
A tetõ kialakítása példás. A tetõlemez
gravírozása tökéletes, még az illesztési
pontokról sem feledkeztek el. A tetõszellõzõk
rácsa mögött láthatók a ventillátor
lapátok. Valamennyi panelen egy-egy „nem rálépni"
piktogram. Még a technika mai színvonala mellett is
bravúros megoldás. A két power pack tetõkipufogóját
ezüst színében fröcssöntötték.
A csõ valóban az és nem tömör! Nem
hiányzik a két tetõre szerelt késantenna
sem. A magyarítás könnyõ, hiszen a MÁV
jármûvek színezése a némettel megegyezik.
A legapróbb feliratokat nem érdemes megváltoztatni,
az csak gyári körülmények között
lehetséges. Elég ha csak a pályaszám,
a fõbb feliratok és az elsõ osztályt jelzõ
csík honosított, tehát az, ami szabad szemmel
még látható.
A méretek,
a forma, valamint az arányok teljesen az eredetivel megegyezõk.
A csatlókészülék fejek miatt (ezúttal
ütközõkrõl nem beszélhetünk)
a teljes hossz 1,7 mm hosszabb az eredetinél. A tengely és
forgóváz távolságokat tizedmilliméter
pontossággal tartották. A modell szélességére
ugyanez vonatkozik. A gyári modell tömege 475 gramm, a
miénk 120-al több.
Vissza
a modellezés oldalra
Vissza
a fõoldalra