A több vonat vezérlés
ROCO fogásai.
A ROCO
mozdonyok "átépitese" egyszerû. Dekóder lapocska
vásárlása elõtt tudnunk kell, hogy hat, vagy
nyolc érintkezõ tüskés szükséges.
Mozdonyunk gyártási száma alapján, az üzletben
jó dekódert adnak. A tesztben ismertetett BR 18 dekóder
illesztését mutatjuk, mely utasitás olvasással
együtt öt percbe került. Elhelyeztük Seuthe Nr. 11
füstgenerátorát is. A mozdony digitalizálás
két módja: Mozdonypark fejlesztéskor, válasszuk
a digitalizált változatot. Olcsóbb, mint az
utólagos kiépités,
elõny még, hogy a gyárban kipróbált,
beállitott mozdonyt kapunk. Közeli múltban vásárolt
modellek belsejében digitális csatlakozót találunk.
Ha nincs gyakorlatunk, a kis kedvencet vigyük szakemberhez. A gyakorlottaknak
a sajátkezû olcsóbb fejlesztést ajánljuk.
Dekóder beépitése
elõkészitett mozdonyba:
A digitális
üzemhez a mozdony nyomtatott áramkörét át
kell állitanunk. Ehhez a modellt - sajnos - szét kell szerelnünk.
Vigyázzunk a védhaz korlátokkal, és a sebességmerõ
rúdjával. Szétszedés elõtt mindhármat
akasszuk ki. A beállitó lapkát kilencven fokkal forditsuk
el, hogy a mozdony hossztengelyére derékszögben alljon.
Tesztünk alanyául szolgáló BR 18-ban a lapka
csatlakozót a szerkocsiban oldalt helyezték el. Az analog
üzemhez szükséges vakcsatlakozót távolitsuk
el, a dekóder-lapka csatlakozót dugjuk a helyére.
A lapkát fólia védi. Legyünk körültekintõek,
de ne körülményeskedjünk a csatlakoztatásakor.
Figyelem! Testünk sztatikus töltése a dekódert
tönkreteheti!
Szerelésre elõkészitve
Az érintkezõ
lapka átforditása
Az analóg "vakdugó"
eltávilitva, a digitális dugasz elõkészitve
A dekóder elhelyezve
a szerkocsiban
Elõfordul, hogy régi
modellünk motorja nem alkalmas a digitalizálásra. Az
átépités szaküzletben kapható motor alkatrész
cseréjével, ritkábban a teljes motor kiváltásával
a korszerûsitést letudhatjuk. A tévhitek tisztázása
végett: analóg rendszerben digitális mozdonyok: mehetnek
egyszeri szakaszolással vagy még jobb átmenõszakasszal+elválasztómodullal.
Digitális rendszerben analóg mozdonyok: rendszerfüggõ.
Lokmaus1 esetén a nullás címen 1 mehet, Lokmaus 2
esetén nem mehet - ROCO rendszer esetében.
A ROCO három
digitális lapocskát gyárt: A 10738 Motorola
formátumú, 14 sebesség fokozatú, 80 cimkombinációval,
1000mA motoráramig, túlterhelésre nem védett.
Analóg üzemre is alkalmas! Minden áramnemre alkalmas.
Négyfunkciós (200mA), de csak menetiránynak megfelelõ
világitással, dugaszolóval.
A 10742 DCC formátumú,
14, 28, 128 sebességfokozatú, 99 cimkombinációval,
1000 mA motoráramra, nem terhelésszabályozott, túlterhelésre
nem védett. Analóg üzemmódot lehetõvé
tesz! Egyenáramú, két 250mA automatikus funkciójú,
dugaszolóval ellátott lapka. A legjobbnak tartott a 10745,
DCC formatumu 14, 28 ,128 sebességfokozatú, 99 cimhellyel,
1000mA motoráramra, tehelésszabályozott, termikus
túlterhelés védelemmel. Analóg üzemmódra
alkalmas. Egyenáramú, 100-440mA négyfunkciójú,
dugaszolóval ellátott lapka.
A programozáshoz:
A ROCO mozdonyegérrel
a legalacsonyabb és legnagyobb sebesség a csak terhelésszabályozott
dekódernél programozható!
A dekóderek gyári
cime 03.
DCC dekóderek vezetékeinek
szinkódjai, egyedi átépitésekhez, az NMRA ajánlások
szerint a következõ oldalon tekinthetõ meg:
http://www.tttrains.com/nmradcc/rp911.html
(Hivatalos oldal)
Sok sikert a digitális üzemhez!