E101 - a német
vasút gazellája
A ma mozdonya egy nyolckerekû hat
megawattos erõmû, ami a fékezéskor keletkezõ
energiát a hálózatba illedelmesen visszatáplálja.
A DB zászlóshajója
a BR101 sorozat lassan fél évtizede vontatja a német
vasutakon az összes nagysebességû hagyományos
vonatot. Az IC-t arrafelé InterRegionak hívják. Azokon
a vonalakon közlekedik, ahol az ICE szolgáltatás még
nem biztosított. Néhol a párhuzamos közlekedés
sem kizárt. Az InterRego valamivel gyakrabban áll meg. Münchenbõl
Hamburgba a menetidõ közel egy órával hosszabb,
igaz, az utas többet lát, mert a régi pályán
nincs annyi alagút. A vonat gyakran 200km/h sebességgel robog.
A BR 101 nagysebességû
mozdony. Az Adtranz fejlesztette ki, a DB 145 darabot vásárolt.
Magyarországon a hegyeshalmi pályaudvaron naponta megfordul,
a Debredenbõl érkezõ Gigantot válta a Bartók
Béla EuroCity elõtt. Így hát magyar terepasztalon
sem idegen, igaz, csupa német kocsi dukál hozzá.
A mozdonyt több modellgyár
ajánlja, mi a Fleischmann gépet kaptuk lencsevégre
és nyúztuk amíg meg nem untuk. Kitartónak kell
lennie a gonosznak, aki tönkre akarja tenni, épeszû ilyet
nem tesz. A kis masina évtizedekig lesz az otthoni pálya
büszkesége.Piros ruhája RAL 3020, több kisgyermekben
Mikulás és karácsonyi hangulatot kelthet. A modell
eredetijével a hamburgi bázison találkoztunk, így
az összehasonlítás nem csak elméleti. A modell
végsebessége nagyobb (257km/h) mint az eredetié (230km/h).
Vonóerejével 12 részes vonatot minden nehézség
nélkül elhúz. Ehhez legalább öt méteres
nyílt pálya kell, mert a vonat mozdonnyal 3,3 m; rövidített
kocsikkal is 3,1 m hosszú. Mi a rend kedvéért kipróbáltuk,
a szabvány 3%-os emelkedõn is kipróbáltuk,
nem akadozott, nem köszörült.
A Bühler motor erejét
a forgóvázakra kardánok továbbítják.
A vonórudakat is megépítették. A mozdonyt leszerelt
rudacskákkal is kipróbáltuk, így már
nem húzott olyan egyenletesen. A rudak építése
tehát nem csak az optikai tökéletességet, hanem
a mûködést is szolgálja. Az áramszedõ
Sommerfeldt, a megszokott minõségben. A modell vonalait a
szélcsatornában alakították, szerelvény
nem sok van.
Modellünk áramfelvétele
a szokásos, plusz trafó sem kell, de egy alállomás
a terepasztalon jól mutat. A vezetõfülke színezése
megfelel az eredetinek. A mozdonyvezetõ az elsõ fülkében
ül. Gondos modellezõ fordítókorong híjján
a mozdonyt forgatja, nem dõl össze a világ. Fleischmann
azt tette, amit megszoktunk tõle. A modellszakmában elõször
vonórudas modellt épített, akkor sokan megmosolyogták,
nem nekik lett igazuk!
Vissza
az elõzõ oldalra