Sín, ha Elit!
A magyar
modellezőnek még az „átkosban" hosszú évtizedekig a sínek-sínje a Pilz
volt, már amikor kapni lehetett. A hetvenes évektől a tehetősek nyugaton
Fleischmann profit, Pecot, meg az időközben megszűnt Lima-t meg Rocot vásárolhattak.
Németország keleti oldalának átalakulása meghozta a megoldást. Megjelent
a piacon a Tillig Elite. A sorrend rendhagyó módon fordított volt: először
TT, majd csak jóval később érkezett a legelterjedtebb méretarány, a H0
sínrendszere.
Az NDK
összeomlása után TT-hez sínt kapni legalább akkora siker volt, mint Trabant
alkatrészt felhajtani. A gyári sínrendszerek könnyen összeállíthatók, jó
részüket, a modellek porvédelme miatt ágyazattal gyártják, no meg azért,
hogy a váltóállító műveket és elektromos szerelvényeket a kőágyazat imitációba
lehessen rejteni. A terepasztal építők nem szedik szét minden alkalommal
a pályát, és a valóságnak megfelelő üzemre és látványra törekszenek. E
célt legjobban a modell sínrendszerek szolgálják, melyekből már sokkal
kisebb a választék, s ha európai, mi több magyar geometriát szeretnénk
- amihez természetesen a talpfakiosztás is hozzátartozik - a paletta ugyancsak
szűk. Honi modellezőink a közelség ellenére kevéssé ismerik Tillig Elite
rendszerét pedig a magyar nagyvasút rendszerét hűen adja vissza. A sínszál
C83, ami 2,07 mm magas sínkoronát jelent. Ösztönösen felvetődik a kérdés,
mit kezdhetünk e csodageometrián a régi, és a magyar Fuggerth modellekkel.
Biztosan végigverik a kerekek, bam-bam-bam-bam. Bizony nem, mert a rögzítő
csavar és lekötés imitációt úgy alakították ki, hogy a legrégebbi 1,2 mm
kerékkarimájú Piko modellek is zavartalanul fussanak. A mai modellek mind
az NEM normának megfelelő kerékkel készülnek, és az amerikai modellek RP
25 kerekek is hibátlanul futnak a sebnitzi síneken. Mint előre bocsátottuk,
e sínanyagot nem padló, avagy szőnyegvasúthoz készítik, habár ágyazattal...
De erről később!
Az alapsín a G1 jelű 228 mm
egyenes. A további darabok:
G2 114 mm
G3 64 mm
G4 57 mm
G5 53 mm
G6 50 mm
A manapság
elterjedt összekapcsolható modulok illesztésére kifejlesztették a változtatható
hosszúságú 67-70 mm-es modulkiegyenlítő darabot. Az előre gyártott ívek
befogott szöge minden esetben 30 fok. A négy gyártott ívsugár, 366, 425,
484, 543 mm, tehát minden esetben 59 mm a vágánytengelyek közötti távolság.
Az ívek fektetését tapintatosan ajánlják a modellezőnek. Kis táblázatukat,
hogy milyen sebességhez, milyen sugarú ív dukál mellékeljük:
R=190 m V=40 km/h
R=380 m V=50 km/h
R=500 m V=65 km/h
R=760 m V=80 km/h
R= 1200 m v=100 km/h
A kitérők aránya hosszirányban
R=190 m-ig 1: 9, R= 300 m-től 1:12. A kész elemek csak faaljjal készülnek.
A sínek faaljjal 890 mm, acél és betonaljjal 470 mm hosszúak. A betonaljasból
nem a legújabbat gyártják, hanem a kontinensen legelterjedtebbre hasonlítót.
Valamennyi
sínszál patinált, ami óriási időmegtakarítás, és higgyék el a gyári sokkal
esztétikusabb, mint a rozsdaszínű festékkel pingált. A pálya elkészülte
után az első hetek üzemét követően a sínkorona ugyanúgy csillog, mint az
eredeti. A sínanyag feltűnően kellemes áron kapható. A magyar modellező
- aki nyilván nem ok nélkül bizalmatlan fajta - szinte automatikusan gondolja;
aha, patina, hogy a silány sínszál anyagot álcázzák! Bizony nem, mert alpakka,
a németeknél Neusilber-nek nevezett ötvözet. Ha bekötést, vagy jeladó vezetéket
akarunk a felületre forrasztani, a patináló réteget előzőleg el kell távolítani.
A sínszál méteres darabokban, százasával is kapható. Az alapgeometriának
megfelelő faalj egyenes 228 mm, és valamennyi ív, valamint betonalj 220
mm, és flex alj 220 mm a paletta. A váltók 15, 11 és 9 fokos ívvel készülnek.
Világon egyedülálló megoldás, hogy a csúcssínek egy darabból szereltek,
és mint más gyártónál, törés és csuklópont nincs bennük. A szerkezet szemre
azonos a nagyvasúttal. Logikus, hogy maguktól kitérő állásban állnak és
egyenes irányból felvághatók. Dicsérni nem akarjuk, mert a minden talmit
szupernek kikiáltó pr maszlagok világában az olvasó már az igazat sem hiszi,
amit megértünk. A mellékelt ábrák önmagukért beszélnek. A váltók egyes
talpfák kiváltásával nyújthatók, s még TGV, vagy ICR nagysebességű vonalak
is hibátlanul modellezhetők. De Tillignek még ez sem elég! Kapható váltó
zacskóban is.- Na és! Így a modellező, mert ez régen is volt, DE az újdonság,
hogy a váltó hőre lágyuló aljzata tetszés szerinti szögbe állítható, majd
a szálakat utólag behúzva, bármely geometria leképezhetô! A köznyelvben
angolnak nevezett keresztező kitérőből belső és külső csúcssínes - un.
Baseli - készül.
A rendszerhez
csak egy (kat.sz.. 86110) az asztal alá építhető motoros hajtóművet gyártanak.
Vége a csitt-csatt korszaknak. Az állítómű - akár a valódi - lassú mozgással
működik. Ezt eddig a magyar modellező, ha Rocoja volt, digitálisan és többszörös
kiadással érhette el. A hajtómű zárt dobozából nyolceres lapkábellel a
teljes üzem és a viszszajelzés csatlakoztatható. A visszajelző csatlakozások
felhasználásával váltómezők és vágányutak kapcsolása is egyszerűen és analóg
megoldható. Minden modellező rémálma, mi lesz ha majd egyszer a pályát
át kívánja építeni. A lefektetett, ragasztott és az ágyazat kőzúzalékával
borított vágányanyag csak roncsolással, vagy nagy veszteséggel bontható.
Ezen segít Tillig Styrostone ágyazó elem sorozata. Az ívek döntéséhez külön
elem kapható. A momodellező a terepasztal alapjára az ágyazatot ragasztja,
s a vágányt hajszárítóval - nem több mint 5OC°-on - lágyított ágyazatba
süllyeszti. Ragasztani nem kell, sőt egyenesen őrültség. A pálya felszedésekor,
átépítéskor a sorrend fordított, tehát lágyítani, kiemelni, kész! Az ágyazó
anyag barna, azaz rozsdafedett pályaként, és betonaljhoz bazalt zúzalék
imitációval kapható. A lap széle függőleges, pályaudvaron pontosan egymás
mellé tolható, nyílt pályán széle megfelelő szögbe vágható, és fél literes
kiszerelésben kapható szóróanyaggal fedhető. Gyártanak a vágott felület
fedésére szolgáló zúzottkő borítású öntapadó fóliát is, ami természetesen
nagyobb beruházás, mint a szórócska. A kékes színű, az építőiparban styrodurként
ismert anyagú lapok rugalmasak, hangelnyelő képességük bámulatos. A vonat
hallhatóan valóban úgy gördül tova, mint az igazi. Flexi sínek estében
előre bevágásokkal szabható, de a gyártó flex ívekben ajánlja, hogy ha
szálsín és aljmodul anyaggal dogozunk, a sínszálakat a behúzás előtt a
megfelelő sugárra hajlítsuk meg. Nem feledkeznek meg a keskeny nyomtávú
kisvasutak szerelmeseiről sem. A sínanyag készül HOm, HOe változatban is.
Természetesen minden kiegészítővel, mint a normálnyomtávú H0-ban.
Vissza
a modellezés oldalra
Vissza
a főoldalra