Fleischmann a
120. évben
1.ábra
Ünnepelni öröm,
s ha a megemlékezés a szépségnek szól,
még inkább. A modellgyártó, ha a választott
példa a vasút, rendre gõzmozdonnyal jelentkezik. Fleischmann
a 120. évre a szokásosnál több újdonsággal
hívja fel a figyelmet. Az igazi, parádés modell novemberre
várható. A mozdonyt már ismerjük, Mi más
is lehetne, mint a kis csinos T3, meg szép és hosszú
vegyesvonata, melyrõl a régmúlt idõk tûzoltói
sem hiányozhatnak. Menetrenden kívül, váratlanul
még Nürnbergben sem emlegették körlevélbõl
értesültünk, hárommozdonyos csomagok érkeznek
(87 4100 DB, 87 4101 DR). Valamennyihez háromállásos,
a nürnbergi körfûtõházat idézõ
építõdoboz dukál. Az eredetiben ma a villamos
mozdonyok karbantartása folyik.
2.ábra
A szükséges mozdonyállások
tehát biztosítottak, kezdõdhet az üzem. A német
vasút két nagy korszakát, az Einheitslok (egységes
mozdony) idézi. A DRG idején több tízezer finom
gépet építettek. A gõzmozdony kiforrott volt,
maga a tökély. A füstterelõk a német vasútnál
akkoriban a nálunk a háború után épített
424 sor mozdonyain látott nagy felületû Wagner konstrukciók
voltak (persze békegalamb nélkül). A 87 4100 számú
csomag a háborút követõ újjáépítés
lendületét idézi. A DB idõkben visszatért
keskeny és hosszúkás Witte füstterelõkkel.
A gépek; BR 03 (4102 S), BR 041 (4131 S), BR 38.10 (4166 S), az
elsõ és harmadik a III. a középsõ már
a IV. korszakból (1. ábra). A 87 4101 számú
csomagban a mozdonyok: BR 03 (4105 S), BR 22 (4122 S), és BR41 (4166
S), valamennyi a III. DRG korszaknak megfelelõ kivitelben (2. ábra).
Valamennyi közül a legkülönlegesebb megjelenésû
a BR 38.10 (4166) modellje, az 52. sor tartályos szerkocsijával
(Wannentender). A mozdonyok a háborút követõ
idõkben már java férfikorban voltak, de a géphiány
miatt hosszú utakra küldték õket (3. ábra).
3. ábra
Hamar rájöttek,
hogy a nagy szerkocsi lehetõvé teszi a hatósugár
szükségesre növelését. Akár München-Hamburg
között is utántöltés, azaz vízszerelés
nélkül közlekedhettek (4. ábra).Mindkét
csomagban szerepel a BR03 gyorsvonati mozdony sorozat egy-egy darabja,
így mód nyílik az összehasonlításra.
Érdemes tanulmányozni, a harmincas 03 151 (5-6. ábra)
és az ötvenes évek 03 131 közötti gõzös
üzemeltetés technológiát Ezt megtehetjük
a BR41 gépekkel is. A 41 275 és a már DB 041 334-4
kort képviselõ modellek kivitele a füstterelõktõl,
és természetesen a feliratoktól eltekintve azonos.
Mivel a DB idõkben a villamosítás a fõvonalakon
befejezõdött és már az egyvágányos
fõ és mellékvonalak kerültek sorra, a DB változaton
pontosan szerepel a figyelmeztetõ magasfeszültség jel.
A 41 sor gépei eredetileg tehervonati vontatásra készültek,
de késõbb mindenesként szolgáltak, akárcsak
a sok hasonlóságot mutató MÁV 424 sor gépei.
4.ábra
Ezért a modellen mindkét
végen gyárilag szerelt Kurzkuplungot találunk. Nem
úgy a 03 sor modelljein, ahol a gyorsvonati szolgálat miatt
a gépeket a célállomáson mindig megfordították,
mert elõre valamennyi gyorsvonati gõzmozdony jobb hatásfokkal,
és nagyobb sebességgel közlekedett, és érte
el a 130km/h végsebességet. A B R 2 2 s z é p , a
B R 4 1 - e l a z o n o s tengelyelrendezésû, de nagyobb hajtott
kerék átmérõjû gép volt. Valójában
valamennyi BR 39 0-2 eredetileg porosz P10 melyeket az egykori NDK
(Németország keleti állama) vasútja 1958-1962
között korszerûsített. Míg a kazán
eredetileg szegecselt, az átépítés során
hegesztettre cserélték. A Reko-hosszkazán hosszabb
volt, mint az eredeti, ezért a fõkeretet meghoszszabbították,
és a hajtott tengelyek távolsága is nagyobb lett.
Mivel ez már szinte teljesen új konstrukciót jelentett,
a mozdonyok 22- es sorozatjelet kaptak.
5. ábra
A gépek Szászország
és Türingia vonalain közlekedtek, de a zónaközi
forgalomban a DB vonalain is gyakran megfordultak. Az átépítéssel
az egykori P10-es gépek az új egységes vezetõ
állással és a kicsi és elegáns, de mégis
hibátlanul mûködõ Witte füstterelõvel
teljesen egységes mozdony (Einheitslok) külsõt kaptak.
Keleti származásukat könnyû volt felismerni, mert
a DB-nél szokásos füstszekrény feletti keresztirányú
elõmelegítõ helyén az NDK gépeken trapéz
alakú palástot találunk, és a hosszkazánra
gõzdómból csak kettõt építettek.
A modell belsõ hengerének kialakítása példás.
Valamennyi modell a fent említett katalógusszámú
modellekkel megegyezik, de csomagban lényegesen mintegy harmadával
olcsóbb. Érdemes a beszerzésük. A 03-ból
némi türelemmel pazar MÁV 303 sor gyorsvonati mozdony
építhetõ.
6. ábra
Vissza
a modellezés oldalra
Vissza
a fõoldalra