Fleischmann a 120. évben


1.ábra

Ünnepelni öröm, s ha a megemlékezés a szépségnek szól, még inkább. A modellgyártó, ha a választott példa a vasút, rendre gõzmozdonnyal jelentkezik. Fleischmann a 120. évre a szokásosnál több újdonsággal hívja fel a figyelmet. Az igazi, parádés modell novemberre várható. A mozdonyt már ismerjük, Mi más is lehetne, mint a kis csinos T3, meg szép és hosszú vegyesvonata, melyrõl a régmúlt idõk tûzoltói sem hiányozhatnak. Menetrenden kívül, váratlanul – még Nürnbergben sem emlegették – körlevélbõl értesültünk, hárommozdonyos csomagok érkeznek (87 4100 DB, 87 4101 DR). Valamennyihez háromállásos, a nürnbergi körfûtõházat idézõ építõdoboz dukál. Az eredetiben ma a villamos mozdonyok karbantartása folyik.


2.ábra
A szükséges mozdonyállások tehát biztosítottak, kezdõdhet az üzem. A német vasút két nagy korszakát, az Einheitslok (egységes mozdony) idézi. A DRG idején több tízezer finom gépet építettek. A gõzmozdony kiforrott volt, maga a tökély. A füstterelõk a német vasútnál akkoriban a nálunk a háború után épített 424 sor mozdonyain látott nagy felületû Wagner konstrukciók voltak (persze békegalamb nélkül). A 87 4100 számú csomag a háborút követõ újjáépítés lendületét idézi. A DB idõkben visszatért keskeny és hosszúkás Witte füstterelõkkel. A gépek; BR 03 (4102 S), BR 041 (4131 S), BR 38.10 (4166 S), az elsõ és harmadik a III. a középsõ már a IV. korszakból (1. ábra). A 87 4101 számú csomagban a mozdonyok: BR 03 (4105 S), BR 22 (4122 S), és BR41 (4166 S), valamennyi a III. DRG korszaknak megfelelõ kivitelben (2. ábra). Valamennyi közül a legkülönlegesebb megjelenésû a BR 38.10 (4166) modellje, az 52. sor tartályos szerkocsijával (Wannentender). A mozdonyok a háborút követõ idõkben már java férfikorban voltak, de a géphiány miatt hosszú utakra küldték õket (3. ábra).

3. ábra
Hamar rájöttek, hogy a nagy szerkocsi lehetõvé teszi a hatósugár szükségesre növelését. Akár München-Hamburg között is utántöltés, azaz vízszerelés nélkül közlekedhettek (4. ábra).Mindkét csomagban szerepel a BR03 gyorsvonati mozdony sorozat egy-egy darabja, így mód nyílik az összehasonlításra. Érdemes tanulmányozni, a harmincas – 03 151 (5-6. ábra) – és az ötvenes évek – 03 131 – közötti gõzös üzemeltetés technológiát Ezt megtehetjük a BR41 gépekkel is. A 41 275 és a már DB 041 334-4 kort képviselõ modellek kivitele – a füstterelõktõl, és természetesen a feliratoktól eltekintve – azonos. Mivel a DB idõkben a villamosítás a fõvonalakon befejezõdött és már az egyvágányos fõ és mellékvonalak kerültek sorra, a DB változaton pontosan szerepel a figyelmeztetõ magasfeszültség jel. A 41 sor gépei eredetileg tehervonati vontatásra készültek, de késõbb mindenesként szolgáltak, akárcsak a sok hasonlóságot mutató MÁV 424 sor gépei.

4.ábra
Ezért a modellen mindkét végen gyárilag szerelt Kurzkuplungot találunk. Nem úgy a 03 sor modelljein, ahol a gyorsvonati szolgálat miatt a gépeket a célállomáson mindig megfordították, mert elõre valamennyi gyorsvonati gõzmozdony jobb hatásfokkal, és nagyobb sebességgel közlekedett, és érte el a 130km/h végsebességet. A B R 2 2 s z é p , a B R 4 1 - e l a z o n o s tengelyelrendezésû, de nagyobb hajtott kerék átmérõjû gép volt. Valójában valamennyi BR 39 0-2 – eredetileg porosz P10 – melyeket az egykori NDK (Németország keleti állama) vasútja 1958-1962 között korszerûsített. Míg a kazán eredetileg szegecselt, az átépítés során hegesztettre cserélték. A Reko-hosszkazán hosszabb volt, mint az eredeti, ezért a fõkeretet meghoszszabbították, és a hajtott tengelyek távolsága is nagyobb lett. Mivel ez már szinte teljesen új konstrukciót jelentett, a mozdonyok 22- es sorozatjelet kaptak.

5. ábra
A gépek Szászország és Türingia vonalain közlekedtek, de a zónaközi forgalomban a DB vonalain is gyakran megfordultak. Az átépítéssel az egykori P10-es gépek az új egységes vezetõ állással és a kicsi és elegáns, de mégis hibátlanul mûködõ Witte füstterelõvel teljesen „egységes mozdony” (Einheitslok) külsõt kaptak. Keleti származásukat könnyû volt felismerni, mert a DB-nél szokásos füstszekrény feletti keresztirányú elõmelegítõ helyén az NDK gépeken trapéz alakú palástot találunk, és a hosszkazánra gõzdómból csak kettõt építettek. A modell belsõ hengerének kialakítása példás. Valamennyi modell a fent említett katalógusszámú modellekkel megegyezik, de csomagban lényegesen – mintegy harmadával – olcsóbb. Érdemes a beszerzésük. A 03-ból némi türelemmel pazar MÁV 303 sor gyorsvonati mozdony építhetõ.


6. ábra

Vissza a modellezés oldalra
Vissza a fõoldalra