A várakozás
évei heten vannak, mint a gonoszok. Fuggerth Jenõ makacs
kitartásának eredménye a boltba került. A H0
nagyszériás Szili biztosan sokak kedvence lesz, lévén
a V43 a MÁV vonalain legnagyobb számban futó mozdonysorozat.
A V55 kudarca után megoldást csak nyugaton találtak.
Az 50 Hz egyesülés tagjai az ACEC Charleroi, AEG Berlin, Siemens
Erlangen, BBC Baden, MFO Zürich-Oerlikon, Alsthom-Jeumont és
Schneider Westinghouse voltak. A szilícium egyenirányítós
mozdony francia mintára épült. A V43 1001-1007 mozdonyokat
francia kritériumok alapján - hullámos egyenáramú
monomotoros forgóváz, Jacquemin hajtás - építették
a Scheider Creusot és a Krupp Essen-nél. A mozdonyokat 1008
psz-tól követõen VM 14 sorozatként a Ganz Villamossági
Mûvek és a Ganz-MÁVAG építette 1964-1981
között. Érdekesség, hogy az elsõ mozdonyok
a Budapest-Hegyeshalom vonalra 16kV átkapcsolóval rendelkeztek.
A modell mintájául
egy késõi gép, az 1346-os szolgált. A gyártó
nem titkolja, hogy az M41 Csörgõbõl átvett elemeket,
mert a gyártás így olcsóbb. A modell tömege
350 gramm, ami tekintélyes vonóerõt eredményez.
1,35V-nál indul meg, végsebessége méretarányosan
130km/h. A motor 5 pólusú Bühler, egy végén
lendkerékkel, középen helyezkedik el. A forgóvázakat
kardánnal hajtja. A vizsgált példányoknál
elõfordult riszálás, amit a fogaskerekek reszelésével
lehet orvosolni. A modell 8-pólusú csatlakozóval felszerelt,
képes fogadni digitális dekódert. A világítás
LEDekkel megoldott. A karosszéria a fõkerettel egybeöntött,
szép kivitelezésû. A szellõzõrácsok
külön vannak bepattintva. A tetõszerelvények hibátlanok,
méretük megfelelõ. Az Aop 317 ollós póklábas
áramszedõ filigrán szerkezet. A rugót takaró
gondola is a helyén van, bár maga a rugó nem elég
erõs. A lafetta az újabb típusú. A modellhez
maroknyi szerelvény jár, mint külföldi társaihoz.
Az összeállításhoz segítségképpen
fekete-fehér rajzot mellékeltek. Felszerelhetõek a
korlátok, légvezetékek, kapcsolóhorog, ablaktörlõ
valamint a behajtható tükrök is, bár ez utóbbi
kettõ rögzítése némi bosszúságot
okozhat. A forgóváz maszkokon minden szerepel, amit H0 méretben
érdemes elkészíteni. Ide a fellépõket
rögzíthetjük a mellékelt alkatrészek közül.
A modellre a NEM szerinti befogót szerelték, bármely
gyártú kuppungját felszerelhetjük.
Összességében,
hét év munka után megkaptuk a legelterjedtebb MÁV
mindenes modelljét, nagyon jó minõségben. Az
imbolygás reszeléssel kiküszöbölhetõ,
de talán még szükséges is, mert aki e sorozaton
tölti az életét, megmondhatja, milyen vitustáncra
képes egyik-másik Szili.