Nagysorozatú V43, a Fuggerth-Szili

A várakozás évei heten vannak, mint a gonoszok. Fuggerth Jenõ makacs kitartásának eredménye a boltba került. A H0 nagyszériás Szili biztosan sokak kedvence lesz, lévén a V43 a MÁV vonalain legnagyobb számban futó mozdonysorozat. A V55 kudarca után megoldást csak nyugaton találtak. Az 50 Hz egyesülés tagjai az ACEC Charleroi, AEG Berlin, Siemens Erlangen, BBC Baden, MFO Zürich-Oerlikon, Alsthom-Jeumont és Schneider Westinghouse voltak. A szilícium egyenirányítós mozdony francia mintára épült. A V43 1001-1007 mozdonyokat francia kritériumok alapján - hullámos egyenáramú monomotoros forgóváz, Jacquemin hajtás - építették a Scheider Creusot és a Krupp Essen-nél. A mozdonyokat 1008 psz-tól követõen VM 14 sorozatként a Ganz Villamossági Mûvek és a Ganz-MÁVAG építette 1964-1981 között. Érdekesség, hogy az elsõ mozdonyok a Budapest-Hegyeshalom vonalra 16kV átkapcsolóval rendelkeztek.
A modell mintájául egy késõi gép, az 1346-os szolgált. A gyártó nem titkolja, hogy az M41 Csörgõbõl átvett elemeket, mert a gyártás így olcsóbb. A modell tömege 350 gramm, ami tekintélyes vonóerõt eredményez. 1,35V-nál indul meg, végsebessége méretarányosan 130km/h.  A motor 5 pólusú Bühler, egy végén lendkerékkel, középen helyezkedik el. A forgóvázakat kardánnal hajtja. A vizsgált példányoknál elõfordult riszálás, amit a fogaskerekek reszelésével lehet orvosolni. A modell 8-pólusú csatlakozóval felszerelt, képes fogadni digitális dekódert. A világítás LEDekkel megoldott. A karosszéria a fõkerettel egybeöntött, szép kivitelezésû. A szellõzõrácsok külön vannak bepattintva. A tetõszerelvények hibátlanok, méretük megfelelõ. Az Aop 317 ollós póklábas áramszedõ filigrán szerkezet. A rugót takaró gondola is a helyén van, bár maga a rugó nem elég erõs. A lafetta az újabb típusú. A modellhez maroknyi szerelvény jár, mint külföldi társaihoz. Az összeállításhoz segítségképpen fekete-fehér rajzot mellékeltek. Felszerelhetõek a korlátok, légvezetékek, kapcsolóhorog, ablaktörlõ valamint a behajtható tükrök is, bár ez utóbbi kettõ rögzítése némi bosszúságot okozhat. A forgóváz maszkokon minden szerepel, amit H0 méretben érdemes elkészíteni. Ide a fellépõket rögzíthetjük a mellékelt alkatrészek közül. A modellre a NEM szerinti befogót szerelték, bármely gyártú kuppungját felszerelhetjük.
Összességében, hét év munka után megkaptuk a legelterjedtebb MÁV mindenes modelljét, nagyon jó minõségben. Az imbolygás reszeléssel kiküszöbölhetõ, de talán még szükséges is, mert aki e sorozaton tölti az életét, megmondhatja, milyen vitustáncra képes egyik-másik Szili.

    


(A képre kattintva nagyobb méretben is megtekinthetõ)

Vissza a modellezés oldalra

Vissza a kezdõlapra