I. rész
A modell, ha kisebb
mellékvonali mozdony nyomán készült, sokkal több
a valóságnak megfelelõ feladatot láthat el
a terepasztalon. Nincs siralmasabb látvány, mint a gyorsvonati
gép kínlódása, s a kocsik hasa alól
kivillanó sínkorona a szûk ívekben. A mellékvonali
mozdonyok rendre szertartályosak, s a leghosszabb is egy szerkocsis
sorozat gépének mozdonyrészével azonos hosszúságú.
A kocsik is rövidek. A gépek majd háromnegyed századon
át szolgáltak, s a vicinálistól a vegyesvonaton
át a gyorsított személyig - mert valamikor ilyen is
volt – továbbítottak mindent, ami adódott. Ne feledjük,
túléltek két világháborút, s
az utolsót az eddig legnagyobb világégést követõ
tizenötödik évben állították szolgálatba.
Valamennyi közül csak a 442 sorozat gépei továbbítottak
gyorsvonatokat a Budapest Keleti pályaudvar – Hatvan közötti
vonalon, ahol a sík vidéken a régebben épített
kisebb teljesítményû de fürge mozdonyok vették
át a szerelvényeket. E gépek szerepét késõbb
az univerzális 424 sorozat gépei vették át,
s a 442-esek másodszerepet kaptak, majd kiszorultak a rangosabb
mellékvonalakra.
Elsõ nekifutásra
a kisebb szertartályos mozdonyok bemutatása következik.
V&M: -A magyar
gõzmozdonyok szerelmese Dr. Károly Imre, aki az évtizedek
során rendre elkészítette, a magyar gõzmozdonyok
H0 méretarányú darabjait.
Károly:
- A család terepasztalának témáját közvetlen
személyes élményeim inspirálták. Pécs
szülöttjeként gyakran nyaralhattam a Balatonon és
utaztam a Pécs - Szigetvár - Fonyód vonalon. Régebben
még a 22 sorozat a késõbbi 275, valamint a 375, 376
sor. gépei továbbították a vonatokat, s ez
nagy élmény volt egy gyereknek. E kis mozdonyok adták
a modellezés kezdetekor az elsõ témát. A terepasztal
egyik végállomása Fonyód, a másik Somogyvár.
A középsõ megálló Osztopán.
V&M: - Az állomásokhoz
mozdony és kocsi is dukál, melyikkel kezdte?
Károly: -
A 375-ös, amit PIKO BR 89-es modellbõl készítettem,
mert a futómû és motor körvonalrajza a magyar
mozdonyba tökéletesen beilleszthetõ volt. A futókerekek
ívbeállási sugarát meg kellett szerkesztenem,
illetve a hátsó futómûnél számításba
kellett még venni azt is, hogy elforduláskor a kerék
ne ütközzön a motorba.
Nagyon tetszett a 375-ök
utolsó szériája - 1001-tõl, 1032-ig – a Kuhn
kulisszás új vezérmûvel. A BR 98 modell csatlórúdját
felhasználtam, azonban a gépezet többi alkatrészét
el kellett készíteni. Ehhez a MÁVAG rajzokra szükségem
volt. A hajtórudat és vezérlést alpakka lemezbõl,
lombfûrésszel vágtam ki. A csuklópontok gombostûbõl
vannak. A mozdony többi részét – víztartály,
vezérállás, kazán – rajzok alapján 0,5
mm vastagságú rézlemezbõl lombfûrésszel
vágtam ki. Rendkívül pontos összeillesztést
igényelnek és gondos forrasztást. A gõzdómok,
a kémény, ütközõk, hengerfedelek, eszterga
gépen készültek. A lámpákat Bécsben
vettem, Weinert gyártmányúak. A világítás
sárga led. A festés úgynevezett selyemfényû
középfényes Tamiya 29-es.