Marklin S3/6
Királykék méltóságos - bajorzöldben
 

Marklin, a legõsibb gyártómû immár harminc éve készitette elsõ S3/6 modelljét. A nagyot a bajorok nemes egyszerûséggel csak "schönste Dampflok aller Zeiten" - minden idõk legszebb gõzmozdonyának titulálják. A modellhez többször új szerszámot készitettek igy mind tökéletesebb lett. Királykék köntösben, a tragikus sorsú bajor álomkirály, Ludwig kedvenc szinében valóban királyinak hatott egy évig az élénk zöld S3/6. Az igazi - a nagy mozdony Münchenben 1913-ban a Maffei mozdonygyárban 3541 gyári számmal gördült ki a szereldébõl. A modellen a gyártás éveként 1914 szerepel, ami nyilvánvaló tévedés vagy rossz információ eredménye. A mozdony a DRG idõkben a 18 439 pályaszámot kapta, melyet néhány évvel késõbb 18.421-re változtattak.
A mozdony teljesen fémépitésû, pályaszáma 3644. Meglepõ, hogy a szerkocsi mûanyag.  Az alváz természetesen fém. A hajtást a mozdony állókazán részében találjuk. A hosszkazánban helyezték el a digitális dekódert (gyárilag 18-ra állitva). A gõzdóm rugalmas fedelét lepattintva rejtett csavart találunk. Igy szétszedve a modellt a mikrokapcsolókkal más cimet is beállithatunk. A dekóder nem terhelésfüggetlen. Ha a modellt szétszedtük, rövid tanulmányozás után kiderül, a motor 3 pólusú. Ennek ellenére kitûnõen fut. A fõkeretre tekintélyes fémfröccs súlyt öntöttek, csak a dekóder és a motor fér el a számára kialakitott üregben. A szerkocsi üres, csak egy izzó árválkodik benne, szokatlan jelenség egy mindent elektronikával telezsúfoló korban.
A kerekek szépen kidolgozottak. A belsõ hengerek rudazatát elhagyták, mert a váltóáramú vasutaknál szokásos csúszka miatt mûködõképes rudazat nem épithetõ és az áramfelvevõ saru úgyis eltakarná. A mozdony homlokfalán a belsõ hengerek rézbõl esztergált dugattyúboritását, valamint a dugattyúfedelet imitálják. A négyhengeres mozdony illúzió tökéletes. A rudazat filigrán, de meglepõ, hogy a Heusinger vezérmû keresztfeje mûanyag.
A kerékpárok karimája hagyományos. A mozdony szû ivekben is nyugodt járású. A járólemezek, lépcsõk hiánytalanok. A hamuláda oldalfalát kialakitották, homlokfala nincs.
A mozdonyhoz leginkább a XX. század 10-30-as évek gyorsvonati forgóvázas kocsijait ajánljuk, ha lehet, legyen bajor.

  




Vissza a modellezés-oldalra

Vissza az aktuális oldalra