MAJDNEM TÚL
SZÉP „ÚJ" VILÁG
A DIGITÁLIS
MODELLVASÚT vezérlés forradalni változások lázában ég. A lelkesedés nem
annyira a modellezők, hanem inkább a gyártók körében nagy. Valós, vagy
csak a szokásos marketing-pufogtatás a nagy váltást megéneklő hozsanna?
Régi időkben az éljen a hívők ajkáról szólt, modem időkben az önfelkent
„angyalok" zengik a halleluját. Az előénekes - ki más is lehetne, hiszen
majd harminc éve is ók kezdték - a múlt őszön megszellőztetett, majd februárban,
Nürnbergben bemutatött Márklin-Systems.
Mindjárt
többes számban, ugyanis a Mobile Station épphogy megérkezett, de karácsonyra
máris várható a Central Station, a tizenhatezemél több adatot kezelni tudó
érintőképernyős egység is. A kibocsátás alapkészletekben érkezett. Külön,
csak irányító egységet tartalmazó dobozra még várhatunk egy kicsit.
A böhöm
29530 Startpackung - alapcsomag BR 86-os távkapcsolós gőzmozdonyt és öt
teherkocsit tartalmaz. A mozdony már távkapcsolós (Telex-kuplung) változatban
is ismert. Magyar modellezőnek-a vonatkezelő személyzet paklikocsija érdekes,
mert az eredeti tampon lemosásával, s MÁV felirat felragasztásával a II.
világháború után Magyarországon ragadt tíz DR jármű, nálunk Du jelű járművek
egyikét kapjuk (a táblácskát honlapunkon mellékeljük). Fénymásolóval két
darabot készítsenek, és a hátsó ablak alá a két gerendával határolt mező
közepére ragasszák. A többi kocsi szép de festetlenül tamponozott. Patinálásra
jó gyakorlóterep! A 60652 mobil nevének megfelelően valóban könnyű és kézre
áll. Az 1,5m hosszú, lágy,de csak közepesen rugalmas vezeték szabad mozgást
engedélyez. A készletekhez 1,2 A, a majdan külön kapható 1,9 A teljesítményű
trafó. Középen folyadékkristályos képernyő, két szélén négy-négy funkció
gombbal, melyek lenyomáskor megjelennek. Ezek; hang és zörej, áramszedő
távirányító, tolatási menetsebesség, telexkuplung, távolsági fényszóró,
jelzőkürt, mozdónysíp, külön világítás, különleges funkció, harang. Láthatjuk,
hogy már eddig is ismert módok kerültek a pultra, de míg eddig egy mozdony
négy (fl-f4) módban üzemelt, a feladatok felbontása következtében az újabb
modellek sokfunkciósak lehetnek. Üröm az örőmben, hogy néhány régebbi modell
egyes funkciói nem működnek. Ezek, a tánclokál kocsi (4998), az étkezőkocsi
pincérrel (4999) és a forgódaru (7651). A mozdony világítását és a gőzmozdonyfüstöt
külön kapcsolhatjuk. Mellette - nyitott könyv piktogrammal - a menüben
szörfölhetünk. A STOP a vészleállító. A piros sebességszabályozó egyben
irányváltó is, lenyomásával válthatunk. Nem ajánlott teljes gőz melletti
lenyomása, mert igaz a mozdony rúgásszerűen irányt vált, de a motor és
a mechanikus részek tönkremehetnek, legjobb esetben sérülnek, gyorsan kopnak.
Hirtelen leállításra mindenképp a vész-stop gombot használjuk. A pult csak
menetirány vezérlési jelre érzékeny mozdonyokkal működik. Milyen mozdonyunk
van? A válasz könnyű. Állítsuk le a mozdonyt, a pályáról vegyük le, majd
váltsunk irányt (piros forgatógomb lenyomása). Ha a mozdony - visszahelyezést
követően - ellenkező irányba indul, szerencsénk volt, ha nem fordftsuk
meg. Próba szerencse! A képernyőn nyílfej jelzi a mozdony mozgási irányát.
A kis pultot már az új mfx - tíz funkciós - dekóderekre tervezték. Egy
pult tíz mozdony adatait tárolja. Ha a memória betelt, valamelyik mozdonyt
törölni kell, hogy egy új gépet elfogadjon. Ehhez a menüt használjuk,amely
a nyitott könyv ábrájú gombbal kapcsolható. Ekkor Neue Lok (új mozdony)
jelenik meg. A menetirányító (piros gomb) tekerésével a Lokandern (mozdony
változtat), Loklöschen (mozdony törlés), optionen (opciók), neve lok (új
mozdony) választható. Valamennyi főpont alcímekre léptethető. A új mozdony
főfejezet az adatbankot, címet, a mozdonyváltás a címet, az opció nyelvválasztó
(angol, német, francia, holland) műveletet kapcsol. A bekötősínre szerelt
jókora csatlakozó fej a hálózati adapter betápláló vezetékének dugaszát
és két mobil speciális csatlakozóját fogadja. Mivel nagy és formatervezettsége
ellenére ronda, terepasztalon kérjük elrejteni!
Egyszerre
két „vasutas" irányíthat a pultokkal. Egy mobil egy mozdonyra 16 különféle
parancsot továbbíthat. A pult három eddigi berendezést, menetirányítót,
erősítőt és control unitot foglal magában, ami barátok között is ca. 600
€ áron volt beszerezhető. Az új doboz 100-110 € lesz (tessék pár üzletet
körüljárni). Úgy hírlik Magyarországon nyílik néhány újabb üzlet, s a Márklin
régi Mekkája, az EU-nak hála, Deák is enyhíthetett árain. A külföldi beszerzés
hovatovább fölösleges, meg az utazás költségeivel komoly pénzkidobás! A
Central Station - a tervek szerint - 18 eddigi berendezés szerepét fogja
ellátni. Ára előre láthatóan 500 € körüli lesz, ami ennyi eddigi berendezéssel
- az irányítás nehézségeiről nem beszélve - 2000 € körüli kiadást jelentett,
és a tudás mégsem kvadrált. Feszültség alá helyezéskor először a céges
logó (manapság „elmaradhatatlan") majd a mozdony az eredeti nagy gép sorozatjelével
bejelentkezik, egyúttal a képernyőn megjelenik valamennyi, a modellbe épített
üzemmód. A gyárilag dekóderrel épített mozdonyokat 1984-ig visszamenőleg
a beégetett adatbank segítségével felismeri a pultocska. Ellenőriztük,
működik. Más régebbi gépek és átépítések a menü neue lok alatt - lásd előbb
- segítségével beírhatók. A baloldali hosszúkás gombok az eddig szokásos
fl-f4 parancsok végrehajtását kapcsolják, de nem jelzik ki, mint az újabb
modelleknél. A memóriában tárolt adatok (új mozdony, mozdonycsere, módosítás
stb.) változtatásakor ne kapcsoljunk ki semmit, a modelleket sem kell a
pályáról eltávolítani. Elég a Stop lenyomása, s máris szabadon programozhatunk.
A művelet végeztével nyomjuk le újból a stop gombot, s az üzem azonnal
újból föláll. Kiegészítő berendezéseket - váltót, jelzőt, tolópadot, fordítókorongot,
vasúti átjárót, darut, világítást, más transzformátorról üzemeltessünk!
Második mobil station dugaszolásához adapterkábel (610479, októberre várható)
szükséges, amit külön vásárolt pulthoz mellékelnek. Ha a pultot a régi
rendszer cseréjeként vásároljuk az adapterkábelre - természetesen - nincs
szükség. Utólag vásárolt pulthoz feltétlen szükséges a 24088 számú csatlakozósín
beszerzése. A hétpólusú adapter-kábel jóvoltából a rendszer a második pultot
kinevezi slave-nek. Ha az első pultot eltávolítjuk a teljes rendszer leáll.
A vészstop mindkét pulttal kapcsolható. Két mobil station közül az egyik
mindig master! Két bekötő sínnel és két pulttal nem építhető megkettőzött
master üzem. Az egyik pultnak slave-nek kell lennie! Ha - ne adj Isten
- nagyon elkeveredtünk, az option(en) főmenü alatt keressük meg a reset
állást! Lenyomásával minden irományunkat kioltjuk, s a pult visszaáll a
gyári alapra. Igaz, kezdhetünk mindent elölről, de gyakorlat teszi a mestert!
Ne féljünk, a berendezés el nem rontható. Unesco felmérés szerint a számítógéppel
dolgozók majd harminc százaléka veri gépét. Mobillal ezt még véletlenül
se tegyük! Azon túl, hogy gyengék menedéke az erőszak, még fölösleges is,
mert sokat - de nem mindent - kibír. A püföléssel nem oldódik meg semmi!
A berendezés rövidzárlatra először sűrű le-lekapcsolással és a képernyőn
villám piktogrammal reagál. Huzamos rövidzárlatra
végül tiltással válaszol.
Ekkor az üzemet a stop gomb újbóli lenyomásával vehetjük fel. Előbb tessék
a rövidzárlatot elhárítani!
Teljesítménye
- mint említettük - 1,2 A, ami három mozdony egyidejű üzemeltetésére elegendő.
Természetes, hogy gőzgenerátor, vonatok belső világítása kevesebb szerelvény
egyidejű üzemét teszi lehetővé, vagy jönnek a villámocskák, majd totális
csönd! Sok vontatójármű és plusz fogyasztású szerelvények egyidejű működését
a 60212 central station biztosítja, amely mellett a mobil station kiegészítő
irányító pultként alkalmazható. Az alapkészlethez 100 oldalas, világos
tartalmú, ábrákkal gazdagon ellátott kiadványt mellékeltek. Aki egy idegen
nyelvet sem beszél, lépésről-lépésre kövesse a képeket, biztos sikerre
számíthat!
Summa summarum, a Mobil Station egyszerűen kezelhető, és főleg olcsóbb
(ca. 100 €) mulatság, mint a control unit (6021) volt. Igaz „csak" tíz
mozdonyt tud, tehát duplázott Deltának is tekinthető, de üzeme valódi digitál.
Szívből kívánjuk mindenkinek, hogy tíz mozdonyt meghaladó vezérléses problémái
legyenek! - V&M
Vissza
a föoldalra
Vissza
a modellezés oldalra