Jubileumi számra futott össze a világ a szokás szerint borongós ég alatt zajló Spielwarenmesse, a nagyhírû Nürnbergi Játékvásár alkalmából.Miben volt ünnepi, és az volt e valójában az 55-ik? A megnyitó halkabb volt a szokásosnál, inkább a várakozás, mint a begyakorolt bombasztikus szólamok jellemezték. A pavilonok közül, akárcsak évek óta, a 7A-ban, a modellvasutasok Mekkájában töltöttük idõnk javát.Itt sem volt túlzott a felhajtás, egyedül LGB hozta a meghökkentésre alapozó hatást, amit a Nürnberg óvárosának piacterén felállított rusztikus árusító sátrával megfejelt.A nagyok, Márklin-Trix, Roco, Fleischmann, szokás szerint az elfoglalt területtel is jelezték súlyukat, fontosságukat. Mérvadó voltukon szakkörökben kitört némi vita. A helyi sajtó - melynek akármelyike nagyobb a magyar országos lapoknál - megoszlott a beharangozásban és értékelésben. „A gépezetbe homok ragadt", írt az egyik legnagyobb, majd a modellvasút árakat kifogásolta, joggal! Ezt a gyártók érzik, az árak stagnálnak, meg indulgatnak lefelé?!
A PIKO Hobby
sorozatához felzárkózik a Márklin! Piacra dob
két villanymozdonyt, Fuggerth Szili körüli áron!
Mindkettõ digitális és hangdekóderrel bõvíthetõ.
A vezetõállás berendezett, a mozdony szinte tökéletes
modell. A BR 185 (Kat. Nr. 36850) és négy áramszedõs
svájci változata a 482 (Kat.nr. 36851) az elsõ fecske.
A nyomott gazdaság és hangulat meglátszott a tavalyi
karácsonyi, vásáron. Plüss állatfigurákból
majd húsz százalékkal kevesebb fogyott. A modellvasút
forgalmazók november végén nagyon borúlátóan
nyilatkoztak, de a gyûjtõk rácáfoltak a félelemmel
teli várakozásra, a visszaesés elmaradt. Mi több,
még növekedés is volt a két szélsõ
- olcsó alapkészlet és ezoterikus méregdrága
mozdonymodell - szegmensben. A nagy gyártok kisebb sorozatú
különlegességei is jól fogytak.
A terepasztalokon nem a
szupervonat, hanem változatlanul a romantikát képviselõ
gõzvontatás az úr. Ezt némileg kiegészítik
a villamos vontatás õsei, a gyakran rudazatos villamos mozdonymodellek.
Az új idõk jármûveibõl az iker motorkocsik
a legkedveltebbek. A javarészt 50 cm hosszú modellek jól
elférnek az asztalon, és nem sokkal drágábbak
egy mozdonynál. Egyúttal valamennyi teljes vonat is, kocsit
már nem kell vásárolnunk. A PIKO valamennyit belsõ
világítással gyártja, ami nem kis megtakarítás.
A sokféle Taurus viszi a pálmát, de népszerû
a BR152 és BR 185 is.
A csodahernyók
közül siker az ICE 3. Még mindig jól fogy az ICE
1, pedig valamennyi gyártónál tíz éves.
A vásár magyar vonatkozású hírei szerények.
Deák a nemzet hû, egyedül folyamatosan kiállító
képviselõje. Saját termékei mellett Fuggerthet
is képviselte, kiállította. A gesztusból acsarkodó
országunkban sokan tanulhatnának. Alpháékkal
a pavilonsoron találkoztunk, kézbõl megcsodálhattuk
jelzõ újdonságaikat, de kiállítóként
nem szerepeltek.
A Märklin májustól forgalmazza új digitális rendszerét. Már a kezdõkészletben is ott a tíz mozdony irányítására alkalmas minden vezérlési funkciót ellátó képernyõs mobile station. A rendszerhez új 60 VA teljesítményû trafó is jár, ami az eddigi legnagyobbét 8VA-rel meghaladja. A startszetek áramátalakítója eddig csupán 32 VA volt. A nagy szenzációt - mely sokban megváltoztatja a modellvasut eddigi irányítási módját - decemberre ígérik. A több mint 16 000 cím vezérlésére képes pult, mindent egyesít magában. Az érintõképernyõs Control Station (Kat. Nr 60212) a menetirányítót, boostert (jelerõsítõt), és további egységeket foglal magában, és a PC kapcsolat sem hiányzik róla. Modellenként tizenhat funkció irányítására képes. Meglepetés az új valóban modell felsõvezeték rendszer, ami árában veri a konkurenciát. Kipróbáltuk, tökéletesen stabil! Csak a német szabvános kapható, ami sokban hasonlít a magyarhoz. Egyenáramú terepasztalon is alkalmazható. Márklin már figyel az egyenáramú modellezõkre. A nemrég kiadott fotómaratott, miniledes, real time fényváltóval épített digitális jelzõrendszere is bármely üzemmódban és vasúthoz használható. Az újabb mozdonyok az eddigi néggyel szemben tízfunkciósak. Az analóg mozdonyok eltûnnek a piacról. A digitális termékek ára modellbe építve zuhan - külön makacsul tartja magát. Errõl a sajtó szaftosan írt, a digitális kiegészítõ gyártókat megalapozottan kapzsinak „becézve". Tapasztaltuk, hogy az arcátlanságot sokfelé összetévesztik a marketinggel. Siker lesz a Fliegende Hamburger motorvonat, melybõl a váltó- (Kat. Nr. 37770) és egyenáramú (Kat.Nr. T22010) egyszerre érkezik. A belsõ berendezés, világítás alapkövetelmény. Kiadják a motorvonatot Z méretben is (Kat. Nr. 88871). A tavalyi insider után itt az elsõ nagyszériás, távirányítású áramszedõvel épített BR152. A Taurus DHL változatát WV T5-ös transzporterrel gyártják. Érdekesség a két teljesen azonos, önállóan is bevethetõ BR 212 (V100 alapon) dízelbõl álló csomag (Kat.Nr. 37726), mely együtt nem sokkal drágább, mint egy szóló modell. Megint lesz - ezúttal barna - Henschel hómaró valamennyi modellhû funkcióval.
A magyarországi
piacvezetõ Roco újdonságait már a vásár
elõtt megszellõztették. Volt is némi morgás,
ami boldog vigyorral vegyült, mert tavaly német földön
érzékeny piaci veszteségét kellett elkönyvelniük.
A régitõl tíz kilométerre épülõ
új gyár augusztus 16-tól teljes gõzzel termel.
Budapesten délkoreai üzemrõl és költözésrõl
folyt ízléstelen pletyka. Az új üzem a déli
autópálya mellet lesz, kávézóval, múzeummal,
shoppal. Soha ily közel nem esett Salzburghoz Dél-Korea! Az
áldatlan állapotnak, fel-alá szállítgatásnak
vége. Újra a régi egyenletes Roco minõség
várható! Nagy szenzáció lesz a Platina Start
set, V200 és Silberlingek. Valamennyi hangdekóderes digitál,
az üzemhez szükséges valamenynyi funkcióval. E
készletben debütál a Maus 3, ami csak burkolatában
tér el elõdjétõl, belvilága, digitális
rendszere azonos Maus 2-vel! Tavasszal érkezik a rég várt,
módosított szerszámmal készített MÁV
NoHAB! Nem a 004 lesz, mert szerencsétlenséget szenvedett
gépet nem gyártanak. Ez máshol is így van!
A modell - valószínûleg a 014 - az érkezéskori
(1964) állapotnak megfelelõ, a késõbb (1967-70)
szekrénybe vágott fellépõk, és ablak
feletti kapaszkodók nélkül. Színezése
a gyári eredetivel azonos. Nem titok, késõbb lesz
átépített tûzpiros változat is. Az egyben
RAL vérnarancs, kérdéses, mert mi tagadás próba
modellként randább, mint az eredeti, s a mozdony klasszikus
formáját esztétikailag elkeni. Karácsonyra
érkezik a MÁV Szergej, hangdekóderes jelen Epoch változata.
Természetesen „natur" is kiadják. A szerszámokat átalakítják.
A tetõ, homlokzat, a hûtõk és a grill méret-
és irányhelyes lesz.
Fleischmann,
a kicsit mostohagyerek - ahogy megszoktuk - már megint az év
modellje lett BR 19-es szilvakék villanymozdonyával. A Handmuster
alapján tartok tõle jövõre a BR 18 eredetileg
bajor, kiskerekes változata lesz a gyõztes!
PIKO egy
szász régiséggel, oldalajtósból középfolyosóssá
átalakított egyik végén zárt peronos
kocsival jelentkezik. A Bombardier Pendolino ICE változatát
júliustól gyártják. Sikeres a közelmúltban
megjelent Desiro modell. Lesz MÁV változata is, de addig
még lefolyik némi víz a Dunán. Érkezik
a MÁV mozgatható oldalfalú teherkocsija. Az áttervezés
a végsõ fázisban van. Ha megfelelõ lesz a fogadtatás
az ikerkocsi változat megjelenése sem kizárt!
Faller
most is aratott. A mûködõ csatornaépítés
tökéletes hatású. Karácsonyra hozzánk
is megérkezik a kisebb pályaudvarokon egykor használt
acélvázas szenelõ. Némi átalakítással
könnyen magyarítható. A többit évközben
meglátjuk! Õszre várható a Brawa bajor S2/6
csoda modellje. Új, aljba dugaszolható lámpatípusuk
nagyban könnyítik a terepasztal építés
menetét. Az izzócsere egyszerû, az asztalok szállításakor
a lámpák kihúzhatók, többet nem kell rettegni,
hogy az értékes tartozék letörik.
A vásárt
78 ezren látogatták, ami abszolút rekord, a gyártói
elvárások is meglepõen jól teljesültek.
Talán, véget ér a hét szûk esztendõ!