NÜRNBERG, EZÚTTAL AZ 55.

    Jubileumi számra futott össze a világ a szokás szerint borongós ég alatt zajló Spielwarenmesse, a nagyhírû Nürnbergi Játékvásár alkalmából.Miben volt ünnepi, és az volt e valójában az 55-ik? A megnyitó halkabb volt a szokásosnál, inkább a várakozás, mint a begyakorolt bombasztikus szólamok jellemezték. A pavilonok közül, akárcsak évek óta, a 7A-ban, a modellvasutasok Mekkájában töltöttük idõnk javát.Itt sem volt túlzott a felhajtás, egyedül LGB hozta a meghökkentésre alapozó hatást, amit a Nürnberg óvárosának piacterén felállított rusztikus árusító sátrával megfejelt.A nagyok, Márklin-Trix, Roco, Fleischmann, szokás szerint az elfoglalt területtel is jelezték súlyukat, fontosságukat. Mérvadó voltukon szakkörökben kitört némi vita. A helyi sajtó - melynek akármelyike nagyobb a magyar országos lapoknál - megoszlott a beharangozásban és értékelésben. „A gépezetbe homok ragadt", írt az egyik legnagyobb, majd a modellvasút árakat kifogásolta, joggal! Ezt a gyártók érzik, az árak stagnálnak, meg indulgatnak lefelé?!

   A PIKO Hobby sorozatához felzárkózik a Márklin! Piacra dob két villanymozdonyt, Fuggerth Szili körüli áron! Mindkettõ digitális és hangdekóderrel bõvíthetõ. A vezetõállás berendezett, a mozdony szinte tökéletes modell. A BR 185 (Kat. Nr. 36850) és négy áramszedõs svájci változata a 482 (Kat.nr. 36851) az elsõ fecske. A nyomott gazdaság és hangulat meglátszott a tavalyi karácsonyi, vásáron. Plüss állatfigurákból majd húsz százalékkal kevesebb fogyott. A modellvasút forgalmazók november végén nagyon borúlátóan nyilatkoztak, de a gyûjtõk rácáfoltak a félelemmel teli várakozásra, a visszaesés elmaradt. Mi több, még növekedés is volt a két szélsõ - olcsó alapkészlet és ezoterikus méregdrága mozdonymodell - szegmensben. A nagy gyártok kisebb sorozatú különlegességei is jól fogytak.
A terepasztalokon nem a szupervonat, hanem változatlanul a romantikát képviselõ gõzvontatás az úr. Ezt némileg kiegészítik a villamos vontatás õsei, a gyakran rudazatos villamos mozdonymodellek. Az új idõk jármûveibõl az iker motorkocsik a legkedveltebbek. A javarészt 50 cm hosszú modellek jól elférnek az asztalon, és nem sokkal drágábbak egy mozdonynál. Egyúttal valamennyi teljes vonat is, kocsit már nem kell vásárolnunk. A PIKO valamennyit belsõ világítással gyártja, ami nem kis megtakarítás. A sokféle Taurus viszi a pálmát, de népszerû a BR152 és BR 185 is.
    A csodahernyók közül siker az ICE 3. Még mindig jól fogy az ICE 1, pedig  valamennyi gyártónál tíz éves. A vásár magyar vonatkozású hírei szerények. Deák a nemzet hû, egyedül folyamatosan kiállító képviselõje. Saját termékei mellett Fuggerthet is képviselte, kiállította. A gesztusból acsarkodó országunkban sokan tanulhatnának. Alpháékkal a pavilonsoron találkoztunk, kézbõl megcsodálhattuk jelzõ újdonságaikat, de kiállítóként nem szerepeltek.

    A Märklin májustól forgalmazza új digitális rendszerét. Már a kezdõkészletben is ott a tíz mozdony irányítására alkalmas minden vezérlési funkciót ellátó képernyõs mobile station. A rendszerhez új 60 VA teljesítményû trafó is jár, ami az eddigi legnagyobbét 8VA-rel meghaladja. A startszetek áramátalakítója eddig csupán 32 VA volt. A nagy szenzációt - mely sokban megváltoztatja a modellvasut eddigi irányítási módját - decemberre ígérik. A több mint 16 000 cím vezérlésére képes pult, mindent egyesít magában. Az érintõképernyõs Control Station (Kat. Nr 60212) a menetirányítót, boostert (jelerõsítõt), és további egységeket foglal magában, és a PC kapcsolat sem hiányzik róla. Modellenként tizenhat funkció irányítására képes. Meglepetés az új valóban modell felsõvezeték rendszer, ami árában veri a konkurenciát. Kipróbáltuk, tökéletesen stabil! Csak a német szabvános kapható, ami sokban hasonlít a magyarhoz. Egyenáramú terepasztalon is alkalmazható. Márklin már figyel az egyenáramú modellezõkre. A nemrég kiadott fotómaratott, miniledes, real time fényváltóval épített digitális jelzõrendszere is bármely üzemmódban és vasúthoz használható. Az újabb mozdonyok az eddigi néggyel szemben tízfunkciósak. Az analóg mozdonyok eltûnnek a piacról. A digitális termékek ára modellbe építve zuhan - külön makacsul tartja magát. Errõl a sajtó szaftosan írt, a digitális kiegészítõ gyártókat megalapozottan kapzsinak „becézve". Tapasztaltuk, hogy az arcátlanságot sokfelé összetévesztik a marketinggel. Siker lesz a Fliegende Hamburger motorvonat, melybõl a váltó- (Kat. Nr. 37770) és egyenáramú (Kat.Nr. T22010) egyszerre érkezik. A belsõ berendezés, világítás alapkövetelmény. Kiadják a motorvonatot Z méretben is (Kat. Nr. 88871). A tavalyi insider után itt az elsõ nagyszériás, távirányítású áramszedõvel épített BR152. A Taurus DHL változatát WV T5-ös transzporterrel gyártják. Érdekesség a két teljesen azonos, önállóan is bevethetõ BR 212 (V100 alapon) dízelbõl álló csomag (Kat.Nr. 37726), mely együtt nem sokkal drágább, mint egy szóló modell. Megint lesz - ezúttal barna - Henschel hómaró valamennyi modellhû funkcióval.

    A magyarországi piacvezetõ Roco újdonságait már a vásár elõtt megszellõztették. Volt is némi morgás, ami boldog vigyorral vegyült, mert tavaly német földön érzékeny piaci veszteségét kellett elkönyvelniük. A régitõl tíz kilométerre épülõ új gyár augusztus 16-tól teljes gõzzel termel. Budapesten délkoreai üzemrõl és költözésrõl folyt ízléstelen pletyka. Az új üzem a déli autópálya mellet lesz, kávézóval, múzeummal, shoppal. Soha ily közel nem esett Salzburghoz Dél-Korea! Az áldatlan állapotnak, fel-alá szállítgatásnak vége. Újra a régi egyenletes Roco minõség várható! Nagy szenzáció lesz a Platina Start set, V200 és Silberlingek. Valamennyi hangdekóderes digitál, az üzemhez szükséges valamenynyi funkcióval. E készletben debütál a Maus 3, ami csak burkolatában tér el elõdjétõl, belvilága, digitális rendszere azonos Maus 2-vel! Tavasszal érkezik a rég várt, módosított szerszámmal készített MÁV NoHAB! Nem a 004 lesz, mert szerencsétlenséget szenvedett gépet nem gyártanak. Ez máshol is így van! A modell - valószínûleg a 014 - az érkezéskori (1964) állapotnak megfelelõ, a késõbb (1967-70) szekrénybe vágott fellépõk, és ablak feletti kapaszkodók nélkül. Színezése a gyári eredetivel azonos. Nem titok, késõbb lesz átépített tûzpiros változat is. Az egyben RAL vérnarancs, kérdéses, mert mi tagadás próba modellként randább, mint az eredeti, s a mozdony klasszikus formáját esztétikailag elkeni. Karácsonyra érkezik a MÁV Szergej, hangdekóderes jelen Epoch változata. Természetesen „natur" is kiadják. A szerszámokat átalakítják. A tetõ, homlokzat, a hûtõk és a grill méret- és irányhelyes lesz.
    Fleischmann, a kicsit mostohagyerek - ahogy megszoktuk - már megint az év modellje lett BR 19-es szilvakék villanymozdonyával. A Handmuster alapján tartok tõle jövõre a BR 18 eredetileg bajor, kiskerekes változata lesz a gyõztes!

    PIKO egy szász régiséggel, oldalajtósból középfolyosóssá átalakított egyik végén zárt peronos kocsival jelentkezik. A Bombardier Pendolino ICE változatát júliustól gyártják. Sikeres a közelmúltban megjelent Desiro modell. Lesz MÁV változata is, de addig még lefolyik némi víz a Dunán. Érkezik a MÁV mozgatható oldalfalú teherkocsija. Az áttervezés a végsõ fázisban van. Ha megfelelõ lesz a fogadtatás az ikerkocsi változat megjelenése sem kizárt!
    Faller most is aratott. A mûködõ csatornaépítés tökéletes hatású. Karácsonyra hozzánk is megérkezik a kisebb pályaudvarokon egykor használt acélvázas szenelõ. Némi átalakítással könnyen magyarítható. A többit évközben meglátjuk! Õszre várható a Brawa bajor S2/6 csoda modellje. Új, aljba dugaszolható lámpatípusuk nagyban könnyítik a terepasztal építés menetét. Az izzócsere egyszerû, az asztalok szállításakor a lámpák kihúzhatók, többet nem kell rettegni, hogy az értékes tartozék letörik.
    A vásárt 78 ezren látogatták, ami abszolút rekord, a gyártói elvárások is meglepõen jól teljesültek. Talán, véget ér a hét szûk esztendõ!

Vissza a modellezés oldalra
Vissza a fõoldalra