... így a régi
pesti sláger. Tavaly a felsõ-ausztriai Salzburg déli
városrészében ünnepélyesebben szóltak
a Mozart melódiák. A modellvasutasok egyik Mekkája
negyvenedik születésnapját ülte. A kezdetrõl
hiányos a krónika. A munkával törõdtek,
s nem gyûjtötték a késõbb fontossá
váló emlékeket. E kort jól dokumentálják
a gyár házi gyûjteményének vitrinjei
és az évfordulóra kiadott amerikai típusú
nosztalgiamodellek. A meghökkentõ hegyek ölelte völgyben,
a háromemeletes gyárban jó hatszázan dolgoznak.
Mint mindenütt, itt is nõi kezek készítik a modellezõ
feleségek által nem túl kedvelt "mételyt".
A tervezés, fejlesztés, dokumentáció férfimunka,
de más gyártóktól eltérõ kellemes
meglepetés - ebben ROCO egyedülálló - hogy számos
felelõs irányító poszton hölgyek a vezetõk.
A modellezõ mindig a "titkot" keresi. Mitõl más -
természetesen az õ szemszögébõl jobb -
a kedvenc gyártó modellje. Megpróbálkozunk
a megfejtéssel.
A
korszeru modellkészítés két filozófia
mentén mûködik. Az elsõ csoport tagjai az üzembiztos
mûködést tartják fontosnak, valamint, hogy a kis
mozdonyról az elsõ futtatáskor ne lehessen fél
marékra való alkatrészt begyûjteni. E gondolatmenet
elõnye a viszonylag alacsonyabb elõállítási
költség, ami az árakban nem nagyon mutatkozik. A második
csoport minél tökéletesebb, a legapróbb részletekig
kidolgozott modellre esküszik, s bõven csomagol a kis alkatrészekbõl.
A dolog elõnye kettõs. Mivel a modellezõ szereli -
fõleg pattintja, a ragasztást biztonsági okokból
mellõzik - a mozdonyt, nem sokkal drágább, mint a
szerényebb kivitelû és modellszállítás
közben sem sérül. ROCO az utóbbira esküszik.
Ennek a doboz-gyûjtõk nem nagyon örülnek, mert a
teljesen kész modell vitrinben nagyobb biztonságban van.
Manapság új modellt gyártani mind nehezebb. A múltban
gomba módra szaporodó gyártók szinte minden
említésre méltó jármûvet elkészítettek.
Csak nagyon igényes, tehát drága, vagy sorozatgyártásra
nehezen alkalmas típus maradt. Az új jármû ritka,
mert Európa vasútjaira az egységesítés
jellemzõ. Jó példa erre az osztrák TAURUS,
az ÖBB 1016 és 1116, melybõl rövidesen a magyar
vasútvonalon is többet láthatunk. A MÁV gépekre
még várnunk kell egy darabig. E mozdonyokból a német
vasút is rendelt 25 darabot. Egy svájci magántársaság
a SIEMENS-tõl bérel néhányat. ROCO ez év
végére elkészíti az OBB 1116 Taurust. Magyar
modellezõk, mint hazait" futtathatják terepasztalukon. A
sornak ezzel nem lesz vége, mert a nyár folyamán Münchenben,
Krauss Maffei mozdonygyárában megkezdik egy újabb
változat építését. Hogyan mûködik
a XXI. század elejének modellvasút üzeme? Mi
teszi a ROCO-t magyarországi piacvezetõvé? 1990-ben,
mikor Magyarországon az elsõ ROCO termékek nagyobb
számban megjelentek, az NDK-val együtt összeomlott Piko
helyett kellett valami. Dr. Rétfalvi a salzburgiakra esküdött
és veni, vidi, víci - jött, látott, gyõzött.
Innen a történet már szinte unalmas.
A ROCO ma két nagykereskedõnél "õshonos". Eleinte
a nyugati termékekhez mérten kedvezõ ár, aztán
a perfekció megszokottsága hamar az elsõ helyett biztosította.
Bevált a magyar mondás: "ki korán kel, aranyat lel"!
A részletek varázsa hamar megfogta a magyar "szögecsszámlálókat"
és a cég termékei ma vezetik a magyar piacot. A digitális
modellvasút kora elérkezett. Szinte a megszólalásig
leképezhetjük a naggyal megegyezõ vasútüzemet.
ROCO késõbb, de gyorsan kezdte. A mozdonyok mind több
funkcióját utánozni képes modellek jelennek
meg. A modellekbe hanggenerátort szerelnek. A gõzmozdony
pöfög, természetesen mindig a menetviszonyoknak megfelelõ
módon. Tízéves a füstpatron. A digitális
dekóderrel összekötve a megfelelõ tempójú
füstrõl gondoskodik. Újdonság a terhelésszabályozott
dekóder.A gyakorlatban ez a sík- és hegyi pályán
(emelkedõn, lejtõn) egyenletes futást eredményez.
A látványosság
mellett legfontosabb a mûködés újdonsága.
A digitális mozdony indulási és fékútja
programozható, a világítás mint a valóságban
- menetfüggetlen. A ROCO digitális programját kiterjesztette
a tolató szolgálatra is. Két dízelmozdonytípusba
épített digitális dekóderrel irányítható,
mûködõ vonókészüléket. A tolató
szerelvény bárhol lekapcsolható. Ezt a mûveletet
eddig csak a pályába épített szétkapcsoló
sínnel végezhettük. Egyedülálló teljesítmény
a sorozatban gyártott mûködõ vasúti- és
portál daru. Ez év újdonsága lesz az "üzemképes"
konténerpályaudvar.
A
tervezést megelõzõ hosszú elõkészítés
során minden lehetséges dokumentációt és
információt begyûjtenek. Mérlegelik, kisebb
módosítással, festéssel hány változat
készülhet a modellbõl. Több évtizedes tapasztalatból
kialakított számítással megállapítják,
a piac mennyit és milyet szeretne a tervezett jármûbõl.
Furcsának tûnhet, de egy modellre a közönség
néhány év és változat után ráun.
Ha egy jármû eredetijébõl az optimális
eladható modellváltozatnál több készül,
dönteni kell, mit hagyjanak ki, és miért, milyen tömegben
gyártsák, magyarán: hány bõrt lehet
egy darabról lehúzni. Eddig soha sem tévedtek. A mellényúlás
óriási kárt okozna. A tervezés során
eldöntik, mely részletek szerepelnek a modellen, majd az NEM
(Nemzetközi Modellvasúti Normák) rendszeréhez
alkalmazkodva elkészítik - természetesen számítógépben
- a rajzanyagot. A rajztár már rég számítógépesített,
de a régi, eredeti pauszoknak hangulata van. Mi is láttunk
néhányat egy mozdony régi változatának
tervezésekor. A szerszámkészítõk következnek.
A legkorszerûbb gépek mellett is döntõ szerepe
van az emberi szemnek, kéznek és ízlésnek.
A legkénvesebb mûveletek csak kézzel hajthatók
végre. A fröccsöntési próbák során
kiderül, hogy a körültekintõ tervezés ellenére,
hol hibás a szerszám. Azonnal fröccsöntésre
érett szerszám nincs. Mivel cél, minél nagyobb
egységet egyben fröccsönteni,, a szerszámok bonyolultak,
ami sok csapdával jár. Ott jártunkkor a DB dízelmozdonyának
"kaszniját" készítették - egy darabból.
A fröccsöntési folyamat egyszerû, a mûvészet,
hogy a még nem teljesen merev mozdonyházra boruló
szerszámelemek, hogyan nyílnak és dobják le
a kész munkadarabot, anélkül, hogy az torzulna. A festésnél
- ha a modell oldala többszínû - befogó szerszámmal
dolgoznak. Már egy-két századmilliméter felfekvési
hiba szõrös, selejtes színhatást eredményez,
és a munkadarabot kidobják. A színezés vízbázisú,
környezet és egészségre ártalmatlan anyagokkal
történik. A festést követi a tamponozás,
amikor rugalmas gumiformákkal klisérõl felvett festéket
a modell oldalára-elejére nyomják. A pontos felirat
felerészben "eladja" a jármûvet. A modellek jó
része, a sok felirat miatt csak 6-10 lépésben feliratozható.
Ehhez különleges - egy ember által irányított
- gyártósort terveztek. A csodagépet tapintatból
nem fényképeztük, mert ROCO világritkasága.
A domború felületek szép festését szellemes
fogással érték el. Nem tamponoznak, hanem festékréteget
hordozó fóliáról nyomják a kiálló
ablakkereteket, gyári- és pályacím táblákat.
Az elkészült modell mintadarabját hetekig nyúzzák
az erre szolgáló pályán. Emberi jelenlét
nincs, ki az a bolond, aki ott éjszakázna. Az elektronika
úgyis mindent jegyez. A fejlesztõk az elsõ darabokat
folyamatosan ellenõrzik. Ottjártunkkor a német gyorsvonati
gõzmozdony szerkocsiba épített hajtása rakoncátlankodott.
A hiba okát keresték, a mûszerek nem mutattak semmit
- oh, számítógépes "csodaidõk" -, mi
azonban hallottuk a vibrálás reszelõ zaját.
A sorozatgyártás csak a hiba megszüntetése és
a szerszámátdolgozást követõ sikeres modellkísérletek
után indulhat. A nyár slágere a norvég vasércvasút
kétrészes mozdonya lesz.
Május végén a nullszériánál tartottak.
Az üzem látványos része a fotómûterem.
Eddigi ismereteink szerint ROCO az egyetlen, ahol a késõbb
katalógusban, plakátokon visszaköszönõ felvételek
helyben készülnek. A gazdaságilag független egységként
mûködõ fényképészmûterem elõnye,
hogy a vasúti szakemberek, modellgyártók a felvételek
elkészítésekor jelen vannak. A hátteret a terepasztal
és modellépitõ iparmûvész adja. A ROCO
modell ára az emelkedés ellenére a többi gyártóénál
kedvezõbb. A magyar modellezõ ár-minõség
párban az optimumot kapja, viszonylag kevés kompromisszum
árán. A modellek közkedveltségének igazi
oka pszichés. A kicsinyített és szinte tökéletes
vasúti jármûvek magyarhoz hasonló, sokban azonos
mûszaki felfogásmóddal készülnek. Talán
ezt érzi a honi modellezõ. A kemény, de nem öldöklõ
(hiszen a szakma egyeztet, senki nem kívánja a másik
vesztét), számítógéppel lassan megbékélõ
korban a vasútmodell újból feljövõben
van. A PC-k virtuális valósága hamar unaimassá
lesz. Helyét lassan visszaveszi a konstruktív gondolkodást
és mûszaki ismeretet valóban bõvítõ
játék, a kicsiben is nagy szórakozás, a vasút.
Az öldöklõ "szuper" játékprogramokat unokák
nem öröklik , nem így nagypapa modell mozdonyát
mely, mint családi ereklye továbbadható. Ebben rejlik
apák és fiúk közös szórakozásának
és ROCO helyes, több generációnak tetszõ
típusválasztásának titka.
...és ami az újságból kimaradt:
Festõautomata a ROCO salzburgi üzemében. A képeken a mûvelet három fázisát látjuk. A kimért tempoban haladó befogora a modellt könnyû kézmozdulattal rögzítik, és mintegy 30 mp alatt a forgó modell mindenhonnan kellõ színt kap. A festõanyag környzetbarát, vízbázisú. Felvételeinken a digitális alapkészletben szereplõ ICE 2 vonat vezérlõkocsi szekrényének festését láthatják.
Híd illetve viadukt N méretarányú diorámája a fotómûterem raktárában. Az osztrák svájci vonal hídján a közelmúltban tényleg felsõvezeték-építés folyt és a BR 218 gyakran vonatatta az ÖBB 1044 mozdonyt. A modellek ROCO N léptéküek.