Az
ÖBB zászlóshajója sokakat hódít
viszza a vasúthoz. A közönség azt szereti, ami
szép és mûködéséról sem olvas
rémtörténeteket. E követelményeknek a Taurus
messzemenõen megfelel. Különleges formájával
hamar mindenkit meghódított. Az iparmûvészeti
díjat kapott forma nem tartozott az eredeti tervek közé.
A mozdony éppoly hagyományos megjelenésû lett
volna, mint a Siemens már évek óta futó BR
152 sorozata. A szélcsatorna kísérletek során
kiderült, a 200km/h sebességtartományban és felett
olyan vibráció és teljesítménycsökkentõ
aerodimakai zavarok lépnek fel, melyekre csak a természet
- azaz a fizika - törvényeinek megfelelve lehet megnyugtató
választ adni. Megszületett a lekerekített, a 230km/h
sebességnél is megfelelõ mozdonyfej, ami szakít
minden eddigi hagyománnyal.
A ROCO
elsõnek válaszolt a kihívásra és hamar
piacra dobta elsõ ÖBB 1016 modelljét. A modellezõ
kívül kezdi, így tettünk mi is. Most kerül
kiadásra az OBB 1116, BR 182 és egy Hupac modell. Tavasszal
rövid ideig egyszeri kiadásként futott Siemens Dispolokja,
a 902 pályaszámú. A selyemfényû, tehát
fél matt mozdonyszekrény az eredeti tervrajzokkal összevetve
mindenben kiállja a vizsgát. A
tetõlemezt - akár az eredetinél külön készítik,
gondolva a különbözõ áramszedõ és
csiga, vezeték, valamint szerelvény elrendezésre.
Reméljük a szögecs számlálók legérzékenyebbjét
sem sérti, hogy egy darabból, s nem négyból
van, mint az igazi. A Sécheron fõmegszakító
kiképzése példás. Modellezõ szemmel
egy lényeges elem a géptér ajtó kilincsének
bemélyedése, melyet az eredeti géprõl helyesen
alakitottak ki.
A
kotró cserélhetõ, de ehhez a kuplungbefogót
el kell távolítanunk. Az áramszedõn látszik,
hogy ügyelve a részletekre - az eredeti dokumentációt
alkalmazták - amivel mi is összevetettük - és "jó
modellezõ' módjára, nem fényképekre
meg a "csalhatatlan" szemmértékre hagyatkoztak. A fáradozás
eredménye nem csak szemmel látható, hanem a gyakorlatban
is tapasztalható. Fontos, hogy ne kézzel erõszakoljuk
az áramszedõ nyitását, a lafettát vízszintesen
rögzítõ összeköttí elem hamar kipattan
és reménytelenül elszáll (a vizsgált modellel
megtörtént). A hiányt csak teljes áramszedõ
cserével hozhatjuk helyre. Ha mégis megtörténik
a baj, az áramszedõt ne használjuk, mert a felsõ
vezetéket, komoly kárt okozva, magával rántja.
A doboz aljában található rajzos ábrán
feltüntetett módon, kis csavarhúzóval, nem száz
kilós erõvel próbálkozva. A rajzos lapocskát
csak az utóbbi szériában találtuk, nyilvánvaló
ROCO-t sokan kereshették hasonló problémával.
A motor a szokásos ötpólusú, mindkét végén
lendítõsúllyal. Az erõátvitel a kiforrott
kardántengelyes megoldás, mely a csigához vezet. A
forgóvázak valamennyi tengelye meghajtott, de csak egy kerékpáron
alkalmaznak tapadó gyûrût. Eredménye a szokásos,
a mozdony hátrafelé kisebb vonóerejû. A digitális
próbán beállítottuk a nagy mozdony futási
tulajdonságait. Az üzemben problémák nem adódtak,
600mm sugarú ívben a mozdony 230km/h modellsebességgel
stabilan haladt. A belsõ karimán a keréknyomás
számottevõen nem csökkent. A modell dekóder
nélkül 494 gramm, digitálisan kissé fél
kiló feletti. A világítást ostorfény
formájú körtével oldották meg, melynek
két szálcsatlakozója van. A csere egyszerû és
gyors. A mozdony osztrák nemzeti színekben, piros (mozdonytest),fehér
(OBB logo és feliratok)-piros színekben pompázik.
Mivel a O11-7 ROCO logos mozdonya volt, a modellról ez sem hiányozhat.
A pár milliméteres tábla felirata olvasható!