A mellékvonali
szertartályos gõzmozdony modelleket követõen
(2003. tavasz 36-37. old.), Dr. Károly Imrével a fõvonali
gépek modelljeit tárgyaljuk, melyek a fõleg kis ívekkel
teletûzdelt otthoni terepasztalokon arányosabb benyomást
keltenek, mint a nagy szerkocsis mozdonyok.
V&M: A mellékvonali
szertartályos gõzmozdonyokat minden gyûjteményben
jól „kiegészíti” e mozdonykategória fõvonali
– nagyobb – változata. Ebbõ elég pár
darab, hiszen lakásban épített terepasztalon a helyi
adottságok miatt fõeg mellékvonal modellezhetõ
szépen. A MÁV-nál a fõvonali szertartályos
gõzmozdonyból számos sorozat szolgált.
Károly: A 342,
442 és 242 sorozat ezek közé tartozott. A 342 modellje
A2 kategóriájú – azaz meglévõ gyári
– modell, PIKO BR 66-osának átépítése,
illetve magyarítása. A tengelytáv, kerékátmérõ
mérethelyes, a motor és a koronás fogaskerekes hajtás
megfelel a magyar mozdony modellsebességének, és a
motor, valamint a hajtómû elfér a 342 modell hosszkazánjában
és védházában. Csak a hátsó futókerékpár
sugárirányú ívbeállását
kel megszerkeszteni, és az egy tengelyes forgóvázat
kell a motor alatt elhelyezni. Magam a motort lendkerekes Faulhaberre cseréltem,
de az eredeti PIKO motor is megtartható. A lendkerekes hajtás
elõnye, hogy 0,5V-nál indul, és a mozdonynak szép
kifutása van. Persze ez analóg pályán érvényesül
igazán, digitális üzemben kisebb a jelentõsége.
Valamennyi keréken van áramfelvétel, de az áramszedõ
lemezek nagyon lágy anyagból legyenek, mert a kemény
lamellák nagy nyomóereje megakadályozza a szép
kifutást. A lendkerék átmérõjét
a széntartályban lévõ hely határozza
meg, hiszen a motor hátsó végére kellett építenem.
V&M: Különleges
a kazán formája, mire legyen a modellezõ figyelemmel?
Károly: A
Brotán kazán tölcséres formáját
lemezbõl készíthetjük, amit a csõbõl
kialakított hosszkazánra forrasztunk. Másik megoldás
az egészet egyben esztergál(tat)ni. A 342 sorozat elsõ
két példánya sík tûzszekrénnyel
készült, aminek modellezése egyszerû, mert a hosszkazán
végig azonos átmérõjû. A 342 003 pályaszámtól
valamennyi mozdony Brotán rendszerû volt, tehát csak
ez a változat tipikus 342! Megtartható a PIKO gépezet
is, tehát a hengerek és egyéb fõegységek.
A modell 440mm sugarú ívben akadálytalanul közlekedhet.
Jól illik hozzá a Bz 52000 sor személykocsi, illetve
a csuka-kocsik is.
V&M: A 242 könnyû
gyorsvonati mozdonynak készült, és húsz évvel
késõbb követte a sorban a szintén a miskolci
vonalon közlekedõ 442 sorozat gépeit. Egyúttal
ez volt az egyetlen megépített áramvonalas gép
a magyar vasúttörténetben. A közelmúltban
felújított eredeti nyílván több modellezõt
fog megihletni.
Károly: A
mozdony kedves gyermekkori emlékem, és régóta
foglalkoztatott. Sokáig riasztott a legömbölyített
áramvonal idomok elkészítése. Tartottam attól
is, hogy a két hajtott tengellyel túl nagy lesz a kígyózás,
mivel a vezetett hossz rövid. A futómûvet elég
furcsán építettem, mert a hajtott, csatolt kerekek
szabadon futnak, a hajtása hátsó forgóvázban
nyert elhelyezést. Fura, de mégis ez volt a dolog könnyebbik
része. Az igazi nehézséget a mozdony burkolatának
négy gömbfelülete – kettõ lent az elsõ futókerékpárnál,
illetve hátul fent a széntérnél – adta. A mozdonygerinc
sík, a homlokon nincs gömbfelület. Sokat gyakoroltam,
hogyan kalapálhatok rézbõl ilyen kis átmérõjû
gömbfelületet. Végül 0,8mm vastag puha rézlemezzel
dolgoztam. A mozdony azonos élven épült, mint a Közlekedési
Múzeum 1:5 méretarányú metszetelt modellje.
A kis HO modellen a burkolat mindkét oldalon leemelhetõ,
ezért alatta a kazán, teljes gépezet, a rudazat hiánytalan.
A fõkeret és gépezet PIKO 01-bõl készült,
úgy, hogy a harmadik csatolt kerékpárt az alváz
levágásával elhagytam. Az eredeti mozdonyt erõsen
német jellegû hajtással építették,
a rudazathoz sem kellett nyúlnom. A motor Rivarossi, mely képes
a 140km/h-nak megfelelõ modellsebességre. A világítás
kétlábú led, mely pólusváltásakor
sárga, illetve vörös fényt ad. Ezt a közelmúltban
„fömûhelyi nagyjavításkor” alakítottam
ki. A füstgenerátor Märklin. Gyermekkoromból
jól emlékezem, hogy a nagy gépböl kiömlö
füst két oldalt örvénylett. A modell nagy
örömre ugyanazt produkálja, a hatás teljes. Megvallom,
ezt nem terveztem, ilyen kis modellnél nem is lehet, talán
a tökéletesen sikerült formának köszönhetö,
hogy az áramlás a nagy méretkülönbség
ellenére azonos maradt. A kis mozdony úgy viselkedik, mint
a szélcsatorna modellek. Végül megemlíteném,
hogy az eredetinek megfelelöen zöld színûre festettem,
akár a nagyot, a most lezáródott felújítás
során. Sokan csodálkoztak, hiszen a négy mozdonyt,
a háborút követöen, mint minden MÁV gépet
feketére festették, s így az autentikus gyártáskori
színezést soha nem láthatták.
Vissza
a modellezés oldalra
Vissza
az aktuális szám tartalmához