A TT 60 éve
Sok
kerek ünnep esik 2006-ra. A TT (Table Top – asztallap) Anglián
kívül az NDK modellezõit örvendeztette a XX. század
ötvenes éveinek végén. Magyarországon
1962-ben jelent meg a városligeti BNV (Budapesti
Nemzetközi Vásár)
szovjet pavilonjában a télelõn rendezett játékkiállításon.
Gyorsan népszerû lett, mivel az addig ismert vasutaknál
sokkal kisebb helyigényû TT Zeuke ugyanolyan színvonalú,
ha nem jobb volt, mint az akkor egyetlen elérhetõ Piko. A
válság az 1990 körüli váltáskor az
egykori NDK gyártót is elérte, de Tillig Sebnitzben
mindenre elszántan felépítette az új üzemet,
s majd harminc évvel a régi MÁV Nohabot követve
– pontosabban NoHABokat, mivel mindkét festést elkészítették
annak idején újra itt a MÁV NoHAB, ezúttal
a hetvenes éveknek megfelelõ kivitelben.
A szerszám
azóta más, a hajtás lelke a motor is, de a jelleg,
mely oly nagy- és kisvasút szeretõ szívét
megdobogtatja, azonos. Mivel a magyar mozdonyok 20 darabból álló
(eredetileg 200-at terveztek, de a szállítást leállították)
sorozata néhány elég feltûnõ tetõelemben
eltért a a nyugaton futott nagy sorozatoktól. Ugyanez vonatkozik
a forgóvázra is, mely csak fõ elemeiben volt azonos
a többi sorozatéval. Ezért szinte lehetetlen az utóbbi
idõben divatba jött magyar NoHABok között hibátlan
gyári kivitelût találni, hiszen minden esetben MÁV
festésrõl van szó. Egyedül tavaly volt kapható
majdnem az eredetinek megfelelõ magyar témájú
modell. A TT darab szép kivitelû, és belvilága
pontosan szerkesztett és összeépített gépezetet
takar. A régi középmotoros és kardántengelyes
megoldás megmaradt, mert lehetetlen lenne jobbat kitalálni.
A 200 gramm tömegû mozdony vonóereje méretéhez
képest több mint megfelelõ. A nehéz öntvénybe
ágyazott Mashima motor halk. A modell futása pazar, pedig
a forgóvázak középsõ tengelye szabadonfutó.
A hátsó tengelyek egyik kereke tapadó gyûrûs.
Az egyben súlyként is szolgáló fõkeret
tetejére szerelték az nyomtatott áramkörös
panelt, amin hiába keressük a digitális csatlakozót,
de alsó-felsõ áramellátás átkapcsoló
az van. Reméljük nem tréfáskedvû idétlenkedés
céljára, hogy a NoHAB áramszedõkkel felsõvezetékrõl
is üzemelhessen. Summa summarum, a digitális átépítés
csak kézimunkával végezhetõ, ami a gyártó
részérõl 2006-ban még barátok között
is merész ötlet. A világítást egy-egy
rizsszem izzóval elintézik. Ez hivatott ellátni a
felsõ nagyfényerejû hosszú és a két
alsó fényszórót. A két alsóhoz
fényvezetõkkel juttatják a világosságot,
a felsõ csak egyszerû prizma. Okos és szellemes a fénytompító
fekete mûanyag maszk, amely egyben a vezetõállás
belsejének kontúrjait is hûen idézi. Digitális
átépítéskor bontsuk a világítást
két külön körre, és építsünk
be ledeket.
A csíkos
mûhely már nagy tapasztalatokkal rendelkezik e téren
(www.csikos-muhely.hu). Ajánlott a NoHAB vezetõállását
az egykori MÁV mozdonyok zöld színére festeni,
sõt egy TT Preiser mozdonyvezetõ is dukál. A zöld
szín tanulmányozására színmintának
megfelel akármelyik még nem okkerre átfestett MÁV
V43 vezetõállása. A géptérben a rizsszem
izzó mögé mûanyag maszkot helyeztek, hogy a forgóvázon
keresztül lefelé ne essen zavaró fény a sínszálakra.
Kevésbé sikeres, hogy a maszkok könnyen kiesnek a befogó
keretbõl és a mozdony bébi csörgõhöz
lesz hasonló. A maszkokat tehát be kell ragasztani! A szélvédõ
szélein tamponozták a gumi befogó ágyazatot
imitáló keretet és a domborfröcss ablaktörlõ
lapátokat. A forgóváz maszk természetesen standart
NoHAB-é, de nem kevés vigasz, hogy a kiegészítõ
szerelvény csomagban lapul a teljes féktuskó készlet
és fékrudazat. Ezzel a magyarhoz nagyon hasonlító
végeredményhez jutunk. Szintén a szerelvények
között található a vezetõállás
ajtóhoz vezetõ három fokos formahelyes fellépõ,
mely kissé túlméretezett, de még a zavaró
hatás határán innen esik. A homlokgerendára
felszerelhetõ a vonóhorog. A teljes vonókészüléket
ki tudj miért, nem mellékelték. Talán csak
nem azért, hogy a kotró alatt átnyúló
TT kapcsolót ne kelljen kihúzni? Ugyanis a légvezetékek
– melyek szintén felszerelhetõk – ívben úgy
is megakadályoznák a kapcsoló oldalirányú
mozgását, és a mozdony vonatostól menthetetlenül
kisiklik.Tehát, a homlok kialakításakor elsõ
dolgunk legyen a kapcsoló eltávolítása, ami
csak egy mozdulat. A légvezetékeknek végenként
négy nyílást hagytak. A kiegészítõben
találunk tartalékot is. Korabeli képeken látható
módon a vezeték csatlakozó fejek és csapok
színhelyesre festhetõk. Szintén tessék eldönteni
melyik mozdonyt modellezzük és annak megfelelõen szereljük
fel a három helyesen elrendezett vezetékkel. A négy
nyílás megfelelõ helyen van, lehet válogatni.
Az ütközök aránylag könnyen elhajolnak, de szerencsére
nem törnek. Sokat kibírnak. A homlokszerelvények felszerelése
elõtt az ütközõket okvetlenül húzzuk
ki, és csak legutolsónak toljuk újfent a befogó
nyílásokba.
Az ütközõk
jól ülnek és azokat többszöri eltávolítást
követõen sem kell ragasztani. Dicséretes a számos
valóban fontos szerelvény elkészítése,
de az már nem, hogy valamennyit külön kell rögzíteni,
mert a befogadó fröcssöntött nyílásokat
túlméretes átmérõvel készítették,
és behelyezés után minden azonnal kipotyog. A mozdonyszekrény
festése színhelyes, amit ritkán mondhatunk el magyarosan
készített modellekrõl. A szekrény pirosa mind
RAL, mind Panton szerint színhelyes de csalóka módon
kissé fakónak tûnik, ugyanis a modellt selyemfényûre
– mintha kissé már viseltes lenne – és nem csillogóra
festették, amilyen az eredeti fényezés (és
nem festés!) volt. A oldali mozdonytáblákon a címer
színezett, mint a fennmaradt M61,014 táblán. A súlytáblát
a tábla alá festették és túlméretes,
ami érthetõ, mert különben csak maszat és
nem olvasható adatok kerültek volna a szekrényre. A
tetõ és fõkeret, és a szekrény oldali
hûtõborító háló is helyesen kétféle
szürke. A Trollhattan Nydqvist Holm AB gyári tábláját
a végeken a bal oldali ajtók elõtt találjuk.
Mindkettõ kétszínû – alumínium és
fekete – tampon. Az eredeti tábla bronz volt, de a modellt a külön
tamponozott gyári bronztábla aránytalanul drágította
volna. Az szárnyaskerék közepén az ötágú
csillag autentikus, de a szárnyak négy-négy bajusza
kissé nagy. Ezt eddig helyesen méretezni csak Deáknak
sikerült egy kisszériás Heljan átalakításkor.
Egyébként az volt az egyetlen az 1970-es évek festésének
megfelelõ hibátlan modell, amivel a pesti Deák Modellsport
maga mögé utasította az összes világban
ismert nagy gyártót. A homlok zománc pályacímtáblájának
mérete és színezése tökéletes,
még a keskeny fehér tûzzománc csíkot
is tamponozták, ami nem kis teljesítmény. Tillig összességében
szép és gépészetileg kifogástalan modellt
készített. A kis de kellemetlen hibák pedig az igényes
modellezõnek akár örömére is szolgálhat,
van mit kijavítani.
A mozdonnyal
egyidejûleg újfent kiadták az Y kocsit és a
MÁV festésû postakocsit is. A kupés gyorsvonati
kocsi szép és pontos, és hasonlít az egykori
Y kocsikra. Nem úgy a postakocsi, mely egy egykori NDK-ban futó
DR jármû megfelelõje, és csak a festése
magyar. Mégis melegen ajánljuk, mert ebben a méretben,
fõleg haladó szerelvényben már nem zavaró,
és a postakocsi és gyorsvonat kombináció hangulatot
és érzést jól idézi.
Vissza
a fõoldalra
Vissza
a modellezés oldalra