Mindenes lesz-e a modellpályán is?

Harminchat órát töltött a régi Szili a nyúzópadon!

A V43 "Szili" nevét a szilícium egyenirányítóról kapta. Már negyven éve a MÁV igáslova. Univerzális mozdonynak készült. Ez idáig a MÁV legnagyobb villamos mozdonysorozata (379 darab). Az elsõ példányok (1001-1007) még Németországban az egykori NSZK-ban készültek, a továbbiak az akkori GANZ különbözõ egységeiben. A mozdony többnemzetiségû munkaközösség tervezte-építette. Komolyabb átépítésük Budapesten az Északi fõmûhelyben tavaly kezdõdött (V43 2000 sorozat). Nagyobb széria nem készül belõle, mert az átépítések a jelenlegi tempóban 27 évig tartanának, és szükség sincs rá.

A V43 a magyar vasútijármû-modellezésért sokat tett Deák elsõ modellje volt. Az elsõ változat természetesen a jelen idõ kék-szürke festésével, de a régi póklábú Aop 317 típusú ollós áramszedõvel készült. Rövidesen követte a GYSEV zöld-sárga változat és a MÁV új festés de Afp 221 típusú félpantográf áramszedõvel.
Az elsõ sorozattal összevetve a régi festésû modellt, jól látszik a sok apró finomítás, az elsõ széria már lassan két éves. A modell nem hibátlan, magán viseli az elsõ próbálkozások nyomait. A legnehezebb feladatot a sorozatra alkalmas technológia megteremtése jelentette. A H0 fémépítésû - fotómaratott és fémfröccs - modell kompromisszum gyûjtemény. A régi festésû a legújjabb változat. Az Aop 317 ollós és póklábú áramszedõ elsõ pillantásra szép, de a lafetta típusa és méretezése feltehetõleg rossz dokumentációra visszavezethetõen hibás. A fedetlen áramszedõ emelõ rugó zavaró, a gondola hiányzik. A léghenger piros, sajnos a csigák is. fessük barnára. Az áramszedõ lábazat szigetelõ csigái nagyok, a gyártótól kapott tájékoztatás szerint a mérethelyes esztergálás kizárt mert a mûanyag törik. Így a fõmegszakító is - a csigákkal arányosan - nagyobb.
A tetõ járólemezei szépek, külön maratással készülnek és utólag kerülnek beszerelésre. A kürtök túlméretezettek. A tetõn végigfutó vezeték alól a középsõ szigetelõ hiányzik, pótolandó. A hajtás a klasszikus Fuggerth: középmotor, a forgóvázakra kardánhajtás, alapos átépítéssel. (Sokan szidják, tudomást sem véve arról, hogy a hajtás alkatrészeit -fogaskereket, csigatengelyt - alaposan átdolgozták!) A kis masinát hat IC kocsiból álló szerelvénnyel, tizenkét méter kerületû pályán két napig futtattuk. Hiszik, nem hiszik, egyszer sem maradt "ülve", kivéve amikor az álmosságtól üveges szemû kollégánk a 36. órában a pályát könyökével fesztelenítette. Gyorsulás, vonóerõ megfelelõ. A végsebesség túl nagy: 234 Km/h! Egyik felsõvezetéket sem vitte magával (Sommerfeltd, Viessmann, Deák). A felsõ vezeték oszlopokat váltóknál, ívekben óvatosan telepítsük, a keskeny építésû áramszedõ hamar az égnek mered! (A következmények leírásától inkább eltekintünk...) A festés tartós, a színek helyesek. A vontatás erejét szimbolizáló vörös szegélyû sárga villám kissé széles. Kipróbáltuk, mérethelyesen csenevész lenne. A vonókészülék kurzkupplung (NEM 362). ROCO, Fleischmann, Maerklin és az itthon leginkább elterjedt bügelkupplung-al vizsgáltuk; összeakadás, siklás nem volt.

Vegyem, ne vegyem, ezt az olvasóra bízzuk. A modell jelenlegi ára 45 ezer forint.


(a képre kattintva nagyban jelenik meg)

Vissza az elõzõ oldalra