Mindenes lesz-e
a modellpályán is?
Harminchat órát
töltött a régi Szili a nyúzópadon!
A V43
"Szili" nevét a szilícium egyenirányítóról
kapta. Már negyven éve a MÁV igáslova. Univerzális
mozdonynak készült. Ez idáig a MÁV legnagyobb
villamos mozdonysorozata (379 darab). Az elsõ példányok
(1001-1007) még Németországban az egykori NSZK-ban
készültek, a továbbiak az akkori GANZ különbözõ
egységeiben. A mozdony többnemzetiségû munkaközösség
tervezte-építette. Komolyabb átépítésük
Budapesten az Északi fõmûhelyben tavaly kezdõdött
(V43 2000 sorozat). Nagyobb széria nem készül belõle,
mert az átépítések a jelenlegi tempóban
27 évig tartanának, és szükség sincs rá.
A V43
a magyar vasútijármû-modellezésért sokat
tett Deák elsõ modellje volt. Az elsõ változat
természetesen a jelen idõ kék-szürke festésével,
de a régi póklábú Aop 317 típusú
ollós áramszedõvel készült. Rövidesen
követte a GYSEV zöld-sárga változat és a
MÁV új festés de Afp 221 típusú félpantográf
áramszedõvel.
Az
elsõ sorozattal összevetve a régi festésû
modellt, jól látszik a sok apró finomítás,
az elsõ széria már lassan két éves.
A modell nem hibátlan, magán viseli az elsõ próbálkozások
nyomait. A legnehezebb feladatot a sorozatra alkalmas technológia
megteremtése jelentette. A H0 fémépítésû
- fotómaratott és fémfröccs - modell kompromisszum
gyûjtemény. A régi festésû a legújjabb
változat. Az Aop 317 ollós és póklábú
áramszedõ elsõ pillantásra szép, de
a lafetta típusa és méretezése feltehetõleg
rossz dokumentációra visszavezethetõen hibás.
A fedetlen áramszedõ emelõ rugó zavaró,
a gondola hiányzik. A léghenger piros, sajnos a csigák
is. fessük barnára. Az áramszedõ lábazat
szigetelõ csigái nagyok, a gyártótól
kapott tájékoztatás szerint a mérethelyes esztergálás
kizárt mert a mûanyag törik. Így a fõmegszakító
is - a csigákkal arányosan - nagyobb.
A tetõ
járólemezei szépek, külön maratással
készülnek és utólag kerülnek beszerelésre.
A kürtök túlméretezettek. A tetõn végigfutó
vezeték alól a középsõ szigetelõ
hiányzik, pótolandó. A hajtás a klasszikus
Fuggerth: középmotor, a forgóvázakra kardánhajtás,
alapos átépítéssel. (Sokan szidják,
tudomást sem véve arról, hogy a hajtás alkatrészeit
-fogaskereket, csigatengelyt - alaposan átdolgozták!) A kis
masinát hat IC kocsiból álló szerelvénnyel,
tizenkét méter kerületû pályán két
napig futtattuk. Hiszik, nem hiszik, egyszer sem maradt "ülve", kivéve
amikor az álmosságtól üveges szemû kollégánk
a 36. órában a pályát könyökével
fesztelenítette. Gyorsulás, vonóerõ megfelelõ.
A végsebesség túl nagy: 234 Km/h! Egyik felsõvezetéket
sem vitte magával (Sommerfeltd, Viessmann, Deák). A felsõ
vezeték oszlopokat váltóknál, ívekben
óvatosan telepítsük, a keskeny építésû
áramszedõ hamar az égnek mered! (A következmények
leírásától inkább eltekintünk...)
A festés tartós, a színek helyesek. A vontatás
erejét szimbolizáló vörös szegélyû
sárga villám kissé széles. Kipróbáltuk,
mérethelyesen csenevész lenne. A vonókészülék
kurzkupplung (NEM 362). ROCO, Fleischmann, Maerklin és az itthon
leginkább elterjedt bügelkupplung-al vizsgáltuk; összeakadás,
siklás nem volt.
Vegyem,
ne vegyem, ezt az olvasóra bízzuk. A modell jelenlegi ára
45 ezer forint.
(a képre kattintva
nagyban jelenik meg)
Vissza
az elõzõ oldalra