Zárkózz!
A mai TT modellek
már felszerelhetõek un. kurzkupplunggal, vagyis olyan kocsikapcsolókkal,
amik a szerelvényben összehúzva tartják a kocsikat,
ütközõig. Szépek, élethûek is az ilyen
vonatok. De mit tegyen az a modellezõ, aki nem akarja, vagy nem
tudja lecserélni a teljes kocsiparkját? Lehet sokféle
trükköt kitalálni, hogyan tartsuk a vonatainkat szorosan
egyben. A megoldások többségének hátránya,
hogy valamilyen szinten állandóra össze kell állítanunk
a vonatot. A másik út egy nagy gyártó N mechanikájának
adoptálása, de sajnos ez nagyon drága. Akkor most
nézzük el, hogy lazán lötyögnek a kocsijaink
egymás mögött? Cikkünk megoldást nyújt
barkácsoló kedvû modellezõknek, elsõ
lépésben a négytengelyes Y és REKO kocsik „felzárkóztatására”.
A még fellelhetõ
régi TT vagonok többsége a VEB Berliner TT Bahn gyártmánya.
Ezek forgóváza már egy darabból álló,
mûanyag fröccsöntvény. (A még régebbi,
„horgos” kapcsolókkal ellátott, fémbetétes
forgóvázak sajnos nem alkalmasak erre az átalakításra.)
Nézzük csak meg közelebbrõl, milyen is! A kocsikapcsolót
egy rugó tartja benn a helyén, és engedi a szükséges
mértékben kimozdulni. Egyszerûbb esetben ennek a kapcsolónak
a hátsó részére készítsünk
még egy bevágást, toljuk hátra addig, amíg
a forgóváznak nem ütközik, és ekkor akasszuk
vissza a rugót. A kapcsoló hátsó, hegyes végét
a szükséges mértékben megrövidíthetjük.
A kocsik ezzel a megoldással is lényegesen közelebb
kerülnek egymáshoz, de ez nem mindenkit elégít
ki. Közelebbrõl megnézve a forgóvázat,
közvetlenül a kapcsoló kulissza mögött, a forgóváz
közepe felé pontosan a hossztengelyben van egy „csatorna”,
ami túlságosan szabályos ahhoz, hogy a véletlen
mûve legyen. Szinte kínálja az alkalmat, hogy ide egy
picike csavarrugót tegyünk, ami a szokásos TT kocsikapcsolót
húzza be a helyére, és tényleg igazi kurzkupplungot
csinálhatunk! A következõkben ezt a megoldást
ismertetjük. Tehát az átalakítás menete
a következõ:
Elsõ lépésként
szedjük szét a kocsit! Óvatosan, egy vékony csavarhúzóval
pattintsuk le a karosszériát az alvázról! Vigyázat,
ha a kocsiszekrényt leemeltük, akkor jön a belsõ
berendezés is! Jegyezzük meg, hogyan volt a helyén,
nem mindegy! Különösen étkezõkocsiknál
nem! Az alvázról pattintsuk le a forgóvázakat,
hiszen ezekkel lesz nagyon sok dolgunk. A forgóvázakat egy
–egy mûanyag csap tartja benn a helyén, és ez stift
játszza a forgócsapot is. Itt különösen óvatosan
dolgozzunk, mert késõbb az összerakásnál
lehet gond, ha nem vigyázunk! Nem arra tervezték, hogy az
ember fia ki-be szerelgesse! Ha ezzel is megvagyunk, akkor jön a neheze!
Nézzük csak forgóvázat! Elõször is
vegyük ki a kocsikapcsolót! Aztán óvatos csavaró
mozdulattal távolítsuk el a rögzítõ rugót!
Egybõl szembetûnik a korábban említett csatorna.
A következõ
lépéshez szükségünk van egy 1mm-es csigafúróra,
és mini fúrógépre. A forgóvázat
meg kell fúrnunk! A homlokfalon kell az elsõ apró
furatot elkészítenünk, középen a csatornába.
Ezen a furaton keresztül vezetjük ki késõbb az
általunk készített rugót a kapcsolóhoz.
A csatorna másik vége felé, a forgóváz
közepe táján van egy fal, ide is kell egy furatot készítenünk,
pontosan szemben a homlokfalon lévõ furattal. Ezt legkönnyebben
úgy érhetjük el, hogy a csigafúrót nem
fogjuk be a gépbe tövig, hanem egy kicsit hosszúra hagyjuk,
és egyszerre készítjük el a két furatot.
Kellõ óvatossággal bánjuk a géppel,
igaz, mivel mûanyagot fúrunk, kisebb a veszélye a törésnek.
A hátsó furatba fog kapaszkodni a csatornába helyezett
rugó. Még egy kicsi dolgunk van a forgóvázzal.
Az eredeti kapcsoló kulisszáját kell átszabnunk,
hogy a rövidített kapcsoló elférjen benne, és
szabadon tudjon hosszirányban mozogni. A kocsikapcsolót ugyanis
eléggé hátra kell tolnunk! Az eredeti helyzetéhez
képest 5mm-rel. Ehhez hely kell, és az eredetileg kialakított
kulissza ezt nem biztosítja. A forgóváz alsó
részén, a kulissza alsó felét kell kezelésbe
vennünk. A homlokfal felé esõ részbõl
kell lefaragnunk elõször, hogy a kapcsoló eléggé
hátra tudjon csúszni. Éles késsel kb. 1-1,5mm-t
kell eltávolítani. Ez késõbb gondot okoz majd,
de még nem tartunk ott! Ha a kapcsoló eléggé
hátra tud csúszni, akkor a kulissza hátsó részébõl
is faragnunk kell, hogy a rugónak is legyen helye mozogni. Egyelõre
készen vagyunk!
Most a kapcsolót
vegyünk kezelésbe! Eléggé hosszan nyúlik
be a kulisszába, ez most minket akadályoz. Nincs választásunk,
a hátsó részét le kell rövidítenünk!
Az eredeti rugót befogadó bevágás mögötti
részre nincs szükségünk, távolítsuk
el úgy, hogy kerekítsük le a véget! Az
eredeti bevágástól kb. 2mm-re fúrjunk a kapcsoló
megrövidült szárába egy 1mm-es lukat. Ebbe fog
kapaszkodni a rugó, aminek a másik fele a forgóváz
csatornájának hátsó felébe lesz bekötve.
A kapcsoló a fejrész felõl a kulissza felé
szélesedik. Ezt a szélesedõ részt vágjuk
egyenesre.
Próbáljuk
be a kapcsolót a kulisszába! Szépen hátra lehet
csúsztatni, de itt jön egy pici gond! A kapcsoló elsõ
fele felfelé el tud mozdulni, ez pedig nem kívánatos.
Erre is van megoldás! Egy mûanyag darabból készítsünk
pótlást a kulissza tetejére. Ezzel meg tudjuk akadályozni
a kapcsoló káros, függõleges irányú
elmozdulását. Nem sima mûanyag darab! Gyakorlatilag
a forgóváz homlokfalát kell befelé egy rátéttel
meghosszabbítanunk. Ez nem kell, hogy valami széles mûanyag
lap legyen! Kb. 1,5mm vastag, 1,5mm magas. A közepén lefelé
kell egy 1mm-es lenyúlás, bele a kulisszába, hogy
megtámassza a kapcsolót. Ezt ragasszuk be a helyére.
A felesleget felfelé csiszoljuk le, hogy a forgóváz
mozgását ne akadályozza késõbb. A ragasztás,
és a csiszolás nyomait matt fekete festékkel tûntessük
el. Tegyünk újabb próbát, hogy a kapcsoló
elõre-hátra, és oldalra szabadon mozogjon. Ha rendben
van, jöhet a következõ lépés. A rugó,
kurzkupplungunk lelke.
Egy dolgot majdnem biztosra
vehetünk: ilyen speciális rugónk nincs otthon! Ha mégis
van, akkor nagyon szerencsések vagyunk, és könnyû
dolgunk van. Akasszuk be a forgóváz csatornájának
hátsó furatába az egyik végét, a rövidebb
szárút, a másik hosszabbat vezessük át
a homlokfal furatán, akasszuk be a kapcsoló furatába,
a kapcsolón kiálló végét pedig kicsit
hajlítsuk vissza, és kész is! Ideális eset,
nem? Mit tegyünk, ha nincs ilyen szerencsénk? Készítsük
el ezt a rugót, nem is nehéz! Kézenfekvõ lenne
az eredeti rugót átalakítanunk, de sajnos az anyaga
nem megfelelõ. Túl vastag, és erõs a mi céljainkhoz.
Nekünk egy 1mm magátmérõjû csavarrugó
kell. Ehhez 0,2mm-es, vékony acéldrót. A már
használt 1mm-es csigafúró szárára tekerjünk
kézzel 3-4 menetet az acéldrótból. Törekedjünk
arra, hogy szorosan, menetet menet mellé tekercseljünk! A tekercselést
úgy végezzük, hogy a mindkét végén
legyen elegendõ drót a bekötések elkészítéséhez.
Az egyik végen egy rövidebb a forgóvázhoz történõ
rögzítéshez, a másik végén egy
hosszú, hogy kényelmesen elérjük a kapcsolót.
Ezt a hosszú véget vezessük át a forgóváz
homlokfalának a furatán. Akasszuk be a kapcsolót,
majd úgy állítsuk be, hogy alaphelyzetben a rugó
kicsit húzza hátra „koppanásig” a kapcsolót,
és tartsa kicsit feszesen a helyén. Arra vigyázunk,
hogy ne vigyük a feszítést túlzásba, mert
ebben az esetben a kocsi kanyarban ki fog siklani!. Túl laza kapcsoló
esetén pedig vontatáskor nem érnek össze kocsik.
Elsõre próbálgatni kell, a feszítés
mértéke függ a felhasznált drót anyagától,
és attól hogy mennyire sikerült precízen tekercselnünk.
Két-három próba után kialakul a megfelelõ
feszességû kapcsolat!
Talán felesleges
említenem, de a maximális gondossággal dolgozzunk!
Mint a leírásból is kiderül, itt minden milliméter
számít. A fúrások, vágások után
képzõdött sorját gondosan távolítsuk
el! Nagyon vigyázzunk az apró rugókra, könnyen
kipattanhatnak a kezünkbõl. A forgóvázon történõ
munkáknál figyeljünk arra, hogy a túlzott erõkifejtést
elkerüljük! Inkább több lépésben vágjunk,
apránként! Ha valamit túl nagy, azt még büntetlenül
kisebbre vághatjuk, de fordított esetben sokkal több
gondunk lesz, mint örömünk. Legyünk türelmesek,
és meg lesz az eredménye! Fotóinkon is látszik,
hogy a DR mellékvonalain gyakori, rövid, gyakran csak két
REKO kocsikból álló vonat még a régi
modellekbõl is szép. Ha már a régi modelleknél
tartunk! A mozdony egy ilyen vonat elõtt gyakran a BR110 (ex. V100)
dízelgép volt. A Tillig talán legszebb, legjobban
sikerült modellje, de sajnos a mai árakon. Képeinken
még a régi idõk TT modellje látható.
Akinek van egy ilyen, könnyen csinosabbá teheti! A mozdonyon
lévõ kapaszkodók csak a modell végein, a fellépõknél
hiányoznak, a többi meg van, de csak imitálva, ráöntve
a karoszszériára. Ezeket matt fekete modellfestékkel
emelhetjük ki. A fellépõknél hiányzó
kapaszkodók vékony réz drótból készültek.
Az ütközõ felõliek vékony hegyû pákával
vannak ráforrasztva a járólemezre, miután a
lemezrõl a festéket finoman eltávolítottuk.
A másik kapaszkodó pedig a mûanyag részbe van
beolvasztva. Ha készen vagyunk, akkor szintén a matt fekete
modellfestéké a fõszerep, fessük be a kapaszkodókat,
és a járólapokat is. Nem is olyan csúnya ez
régi modell!
Jó barkácsolást,
sok örömet kívánunk!
Virágh István