Az
olasz bumeráng
az E491-492 sorozat
bemutatása
A
cikk teljes változata az újságban olvasható.
Az elsõ világháború
idején egy kistermetû vézna magyar mérnök,
Kandó Kálmán Itáliába érkezett
és olasz mozdonyokat épitett. Az eredményt a milánói
Közlekedési Múzeumban, a mozdonyok csarnokóban
ma is megcsodálhatjuk.
Majd kilencven év
után - a bumeráng visszatér - olasz mozdony érkezett
a MÁV vonalaira. "A történet jellemzõen olasz"-mondta
Dr. Silvio Balsamo az FS marketingvezetõje. "A Szárd vasutat
villamositották volna. A politika addig csûrte-csavarta a
dolgok, mig az addig elkészült mozdonyok depóba kerültek.
A vonal ma is dizelekkel üzemel. A mozdonyok a félig elkészült
25kV-50Hz alállomások mellett robognak. 25 gépünk,
hat 492 és tizenkilenc 491 az olasz vonalakon használhatatlan.
Átépitésük a nagy anyagi terhek miatt ésszerûtlen.
Kiirtunk egy tendert. A magyar mellett több vasút is jelentkezett.
A legkomolyabbnak a MÁV-ot itéltük. A magyar partner
üzemi körülmények között próbálhatja
a gépeket. Aztán tárgyalunk a továbbiakról."
A két sorozat
csak a hajtás áttételében különbözik.
Az E491 140km/h végsebesség mellett 96/39 az E492 160km/h
mellett 96/32 áttételû. Az olasz fél szerint
emisszió változtatással valamennyi mozdony képessé
tehetõ 160km/h végsebességre. Az UIC 505-1 szerkesztési
szelvényû mozdonyok vonalon 250, vontatási telepen
90 méter sugarú iven képesek haladni. A mozdony, mint
az olasz gépek általában hagyományos megjelenésû,
a célszerûség és nem a design volt a döntõ.
A 2800mm tengelytávú motoros forgóváz keretés
a két motor teljesen, a hajtás részben felfüggesztett
(rugalmas hajtás). A hajtómû súlyának
egy része közvetlenül a tengelyre nehezedik, más
része az orros felfüggesztés következtében
a kereten támaszkodik a nyomatéktámként szolgáló
csuklóponton keresztül. A forgóvázkeret a hossztartóhoz
illetve a szekrényhez 4 függõleges csavarrugóval
csatlakozik. Ez hordozza a szekrény súlyát illetve
az ivekben a megfelelõ dõlést biztositja. A rugózást
lengéscsillapitókkal kiegészitették, csökkentve
a forgóvázról a szekrényre kerülõ
rezgéseket. A forgóvázanként két motor
párhuzamos kapcsolású, független gerjesztésû
és kétutas, féligvezérelt, sorba kapcsolt,
követõ vezérlésû Graetz-hidas átalakitóhoz
kapcsolt. Az egyenáramú, MTC 743/83 lemezelt állórészû
3kV-os motorokból az E453 és 454 sorozatokban már
többszáz üzemel. A teljesitmény 887kW/h, nyomaték
10708Nm, folyamatos üzemben 785kW/h és 8790Nm. A 4366kVA névleges
teljesitményû, szilikon olaj hûtésû transzformátort
a Ganz Ansaldo SpA. készitette. Vonatfûtési teljesitménye
500kVA, 1500V. A pneumatikus fékberendezés automatikus. A
kiegészitõ fékberendezés folyamatosan állitható.
Az automatikus fékkel együtt mûködésbe lép
a 2800KW teljesitményû villamos fék is. A szabályozást
védelemmel ellátott mikroprocesszoros számitógép
végzi.
A sárga-naracs
mozdony a magyar pályán a gyakorlatban bizonyithatja, megfelel-e
az itt leirtaknak.
(A képekre kattintva
nagy méretben is letölthetõek)
A mozdony és a forgóváz
jellegrajzai (forrás: FIAT) (a minõségért
elnézést kérek, már az eredeti sem a legjobb
volt - a szerk.)