Az olasz bumeráng
az E491-492 sorozat bemutatása
A cikk teljes változata az újságban olvasható.

  Az elsõ világháború idején egy kistermetû vézna magyar mérnök, Kandó Kálmán Itáliába érkezett és olasz mozdonyokat épitett. Az eredményt a milánói Közlekedési Múzeumban, a mozdonyok csarnokóban ma is megcsodálhatjuk.
 Majd kilencven év után - a bumeráng visszatér - olasz mozdony érkezett a MÁV vonalaira. "A történet jellemzõen olasz"-mondta Dr. Silvio Balsamo az FS marketingvezetõje. "A Szárd vasutat villamositották volna. A politika addig csûrte-csavarta a dolgok, mig az addig elkészült mozdonyok depóba kerültek. A vonal ma is dizelekkel üzemel. A mozdonyok a félig elkészült 25kV-50Hz alállomások mellett robognak. 25 gépünk, hat 492 és tizenkilenc 491 az olasz vonalakon használhatatlan. Átépitésük a nagy anyagi terhek miatt ésszerûtlen. Kiirtunk egy tendert. A magyar mellett több vasút is jelentkezett. A legkomolyabbnak a MÁV-ot itéltük. A magyar partner üzemi körülmények között próbálhatja a gépeket. Aztán tárgyalunk a továbbiakról."
 A két sorozat csak a hajtás áttételében különbözik. Az E491 140km/h végsebesség mellett 96/39 az E492 160km/h mellett 96/32 áttételû. Az olasz fél szerint emisszió változtatással valamennyi mozdony képessé tehetõ 160km/h végsebességre. Az UIC 505-1 szerkesztési szelvényû mozdonyok vonalon 250, vontatási telepen 90 méter sugarú iven képesek haladni. A mozdony, mint az olasz gépek általában hagyományos megjelenésû, a célszerûség és nem a design volt a döntõ. A 2800mm tengelytávú motoros forgóváz keretés a két motor teljesen, a hajtás részben felfüggesztett (rugalmas hajtás). A hajtómû súlyának egy része közvetlenül a tengelyre nehezedik, más része az orros felfüggesztés következtében a kereten támaszkodik a nyomatéktámként szolgáló csuklóponton keresztül. A forgóvázkeret a hossztartóhoz illetve a szekrényhez 4 függõleges csavarrugóval csatlakozik. Ez hordozza a szekrény súlyát illetve az ivekben a megfelelõ dõlést biztositja. A rugózást lengéscsillapitókkal kiegészitették, csökkentve a forgóvázról a szekrényre kerülõ rezgéseket. A forgóvázanként két motor párhuzamos kapcsolású, független gerjesztésû és kétutas, féligvezérelt, sorba kapcsolt, követõ vezérlésû Graetz-hidas átalakitóhoz kapcsolt. Az egyenáramú, MTC 743/83 lemezelt állórészû 3kV-os motorokból az E453 és 454 sorozatokban már többszáz üzemel. A teljesitmény 887kW/h, nyomaték 10708Nm, folyamatos üzemben 785kW/h és 8790Nm. A 4366kVA névleges teljesitményû, szilikon olaj hûtésû transzformátort a Ganz Ansaldo SpA. készitette. Vonatfûtési teljesitménye 500kVA, 1500V. A pneumatikus fékberendezés automatikus. A kiegészitõ fékberendezés folyamatosan állitható. Az automatikus fékkel együtt mûködésbe lép a 2800KW teljesitményû villamos fék is. A szabályozást védelemmel ellátott mikroprocesszoros számitógép végzi.
 A sárga-naracs mozdony a magyar pályán a gyakorlatban bizonyithatja, megfelel-e az itt leirtaknak.


(A képekre kattintva nagy méretben is letölthetõek)

A mozdony és a forgóváz jellegrajzai (forrás: FIAT) (a minõségért elnézést kérek, már az eredeti sem a legjobb volt - a szerk.)

Vissza